Udenrigspolitik eller indkøbspolitik

På Byrådsmødet 26. Maj havde Enhedslisten stillet forslag om, at Odsherrred Kommune skal boykotte varer produceret i israelske bosættelser på Vestbredden.

Forslaget fik kun opbakning fra EL og SF. Mens resten af Byrådet afviste forslaget med den begrundelse, at det drejede sig om udenrigspolitik. Den påstand blev ellers bestemt afvist af Enhedslistens byrådsmedlem, Kim Mariegaard. Han slog fast, at det drejede sig om at lægge etiske og politiske holdninger ind i indkøbspolitikken.

Nedenfor er Kim Mariegaard motiverende tale tii punktet.

Desværre fremgår det ikke tydeligt af sagsfremstillingen, at Enhedslisten ikke bare ønsker en drøftelse af en mulig boykot af varer fra de ulovlige Israelske bosættelser i de besatte områder på Vestbredden. Der foreligger også et konkret forslag til byrådsbeslutning om, at det indarbejdes i vores indkøbspolitik, at vi som kommuner ikke ønsker at købe varer og tjenesteydelser, som er produceret i Israelske bosættelser på Vestbredden.

Vi foreslår, at følgende besluttes under dette punkt:

Byrådet beslutter at stoppe for indkøb af varer produceret i ulovlige israelske bosættelser på
besatte palæstinensiske områder.
Administrationen pålægges derfor at sikre, at kommunens leverandører i kommende kontrakter
og indkøb garanterer at varerne eller tjenesteydelserne ikke er produceret i de israelske
bosættelser på Vestbredden.

Israels besættelse af den palæstinensiske Vestbred og de israelske bosættelser er ulovlige i
henhold til folkeretten. Israel har i årevis overtrådt international lov og flere af FN’s Sikkerhedsråds resolutioner ved at holde Vestbredden besat og opføre ulovlige bosættelser.

Den danske regering og det danske folketing fraråder engagementer eller aktiviteter, der finder sted i bosættelserne eller som er rettet mod at begunstige bosættelserne.

Et stort flertal i Folketinget (alle partier undtagen DF) stemte således 23. Januar 2014 for en vedtagelse om EU, Israel og Vestbredden. Heri lyder de sidste linier, at dette flertal opfordrer regeringen til at arbejde for:

– At israelske bosættelser ikke gennem aftaler mellem Israel og EU eller gennem offentlige og private engagementer får legitimeret deres eksistens eller forbedrede økonomiske muligheder.

Derfor bør også Odsherred Kommune – selvom konflikten i Mellemøsten kan synes på lang afstand – boykotte varer og tjenesteydelser, som produceres i ulovlige bosættelser – samt tage afstand fra firmaer, som tjener på de ulovlige bosættelser.

Økonomi og indenrigsministeren har i et svar til Enhedslistens folketingsgruppe tilkendegivet, at kommunerne gerne må boykotte de israelske bosættelser. Der er altså ikke nogen hindringer for, at byrådet kan tage en sådan beslutning.

Derfor indstiller vi det nævnte beslutningsforslag til vedtagelse.