Generalforsamling 24.2. 2024

Referat af Ø-generalforsamling den 24. februar 2024

Deltagere: Jeppe, Joan, Anna, Vagn, Torkild, Peter B, Signe, Jette, Peter, Mads, Kim, Eric, Bodil, Amalie, Alf.

1. Valg af dirigent og referent
2. Beretning
3. Regnskab og budget
4. Arbejdsplan
6. Valg af bestyrelse og kritisk revisor
7. Evt.

Ad. 1: Dirigent: Jeppe. Referent: Mads

Ad. 2: Kim opsummerede årets gang i partiafdelingen med både Soc. Søndag m. film, 1. maj-debat, Ø/V-landbrugsdebat i Vig og Israel/Gaza-manifestation i Nykøbing. I alt har der været afholdt i medlemsmøder og en sommerhyggedag. Deltagere i medlemsmøde: gennemsnit 9 pr. møde. 22 baggrundsmøder. Færre bestyrelsesmøder derudover. Vi har oplevet en medlemsfremgang fra 45 –til 58 i dag. I perioden er der udsendt 9 udgaver af medlemsnyhedsbrevet Rødt-Grønt Odsherred.

Byrådet: Jeppe. Mange nye boligprojekter – ikke så meget imod boliger og tilflytning, men ikke mange var vi tilhængere af. Vallekilde-Hørve boligprojekt. Arkitektur-politikken vedtaget. Optakt til den nye solcellepark – viste vores dilemma for os. Det ville blive for voldsomt. DF’s Julie: Dannebrog i byrådssalen – men nedstemt. Vi har været imod opførelsen af en Rema på Lårbakken, men aldrig mod butikker i Nr. Asmindrup, men det blev for meget med en ny Rema.

Amalie: Supplement til Jeppe: Rema bygges i istidslandskab. Sagen er nu udskudt. I forhold til budgetforhandlinger, så fik vi nogle fine forslag med flere midler til klimaplan. Vi skal genforhandle beløbet i næste budget. Sammen med DF fik vi skrevet ind, at der skal genåbnes en psykiatritelefon. Støttede et S-forslag om midler til Odsherred Teater. Støttede SF-forslag om at fjerne demografiregulering. Det blev ikke vedtaget, men vi fik indskrevet, at det skal tages med i de kommende budgetforslag. Vi fik også skrevet ind, at der skal mere fokus på bæredygtighedstemaet. Vi har nu været med i budgettet i tre år i træk. Vi får se, om den stramme øko. situation gør, at man genåbner budgettet. Brugt meget tid på lokalplaner: vi mangler almene- og lejeboliger. Tog også afstand for Nykøbingbydel på lavbundsområdet.

I forhold til den aktuelle økonomiske situation i byrådet fremlagde Peter et forslag til udtalelses fra GF, som blev vedtaget enstemmigt. Se på odsherred.enhedslisten.dk

Ad. 3: Kim præsenterede regnskabet, som viste, at vi kom ud af året med et lille overskud på 542 kr. Forsamlingen godkender regnskabet. Budget: Godkendt med tilføjelsen om 5.000 kr. til EU-valg og 10.000 kr. til regionssekretær.

Ad. 4: Peter B. fremlagde principperne for årsplanen: Der skal arbejdes med temaer på hvert møde ud over de praktiske ting såsom politiske initiativer (f.eks. valg osv.). Det tilstræbes, at der kommer læserbreve/indlæg ud af møderne, som kan lægges op på hjemmesiden og Facebook + diverse politiksider om Odsherred.Afdelingsmøder skal foregå på offentlige steder (bib. eller lignende). Vi har fået nedsat dels et Landbrugsudvalg, dels et Fjordudvalg, som rækker ud til Ø-afd. omkring Isefjord og Roskilde Fjord.

Mødeplan for 2024-25

Marts 2024: Onsdag den 20. marts: Afdelingsmøde kl. 19 – 21

April 2024: Mandag den 15. april: Afdelingsmøde kl. 19 – 21. Regions EU-kandidat Clara deltager

Maj 2024: Onsdag den 1. maj
Lør.- søndag den 4.-5. maj: Ø Årsmøde – online

Torsdag den 16. maj: Afdelingsmøde kl. 19 – 21

Mandag den 20. maj – søndag den 9. juni: EU-valgkamp m. opsætning af plakater mv.

Juni 2024

Lørdag den 8. juni: Folkemøde på Den Rytmiske Højskole

Søndag den 9. juni: EU-parlamentsvalg

Lørdag den 22. juni: Ø-Sommerafslutning

August 2024: Torsdag den 15. august: Afdelingsmøde kl. 19 – 21

September 2024: Mandag den 16. september: Afdelingsmøde

Oktober 2024: Mandag den 21. oktober: Afdelingsmøde kl. 19 – 21

November 2024: Onsdag den 20. november: Afdelingsmøde

December 2024: Torsdag den 19: december: Afdelingsmøde kl. 19 – 21

Januar 2025: Mandag den 13. januar: Afdelingsmøde

Februar 2025: Generalforsamling

Ad. 6: Indkomne forslag:
6a) Snak om ny chatgruppe på telegram og finde medadministrator

Ikke vedtaget

6b) EP-valg 2024 Hvor meget skal vi lave?
Vi gør som vi plejer mht. ophænging af plakater, lave gadeuddelinger og måske husstandsomdelinger i de sidste tre uger inden valget.

6c) Diskussion om referat skal være offentligt tilgængeligt: Medlemsrelevante oplæg, referater mv., skal være beskyttet med et login. Politiske udtalelser fra f.eks. bestyrelsen, fra repræsentanter i byrådet eller andre talspersoner skal fortsat være offentligt tilgængelige på hjemmesiden.
Udskydes

6d) Generalforsamlingen pålægger bestyrelsen at foranledige etablering af en ungdomsafdeling, evt. i samarbejde med nabokommuner; bestyrelsen kan nedsætte en gruppe, der påtager sig dette arbejde.
Ikke vedtaget

Det blev dog understreget, at der i budgettet er afsat midler til støtte af ungdomsarbejdet, hvis SUF og RGU skulle etablere noget sådant.

6e) Vedtægtsændrings forslag (skal vedtages med 2/3 flertal)
I §4 står der:
Ordinær generalforsamling, der afholdes hvert år indenfor årets første kvartal, indkaldes med mindst 3 ugers varsel med mindst følgende dagsorden:
ændres til:
Ordinær generalforsamling, der afholdes hvert år tidligt i årets første kvartal, således at det afholdes ret betids til at forberede sager til partiets årsmøde, indkaldes med mindst 3 ugers varsel med mindst følgende dagsorden:
Ikke vedtaget
Bestyrelsen blev dog opfordret til at afsætte tid på januarmødet til diskussion af mulige forslag til årsmøderne.

6f) Nyhedsbrevet Rødt-Grønt Odsherred sendes til alle medlemmer af afdelingen, heri bringes blandt andet indkaldelser til afdelingsmøder (f.eks. generalforsamlinger, udvalgsmøder) og arrangementer – interne såvel som udadvendte (debatmøder, cafearrangementer, gadeaktioner mv.)
Vedtaget

6g) Kultur- og debatmøder 2024/25: Den nye bestyrelse opfordres til at afholde tre offentlige møder i løbet af det kommende efterår. Emnerne arbejder bestyrelsen videre med og lægger en plan frem i løbet af foråret.
Vedtaget

6h) Støtte til Jeppe i byrådet gennem nedsættes en baggrundsgruppe, som er åben for medlemmer med interesse for det kommunale område.
Vedtaget, idet generalforsamlingen konstaterede, at den eksisterende baggrundgruppe er åben for medlemmernes deltagelse.

Ad. 7: Valgt til bestyrelsen: Jeppe, Amalie, Joan, Erling og Mads. Suppleant: Bodil. Kritisk revisor: Alf

Ad. 8: Der blev skålet i anledning af 10 året for Enhedslisten indvalg i byrådet, hvor partiet har været repræsenteret siden af Kim (januar 2014-17), Clark (2018-21), Amalie/Jeppe (2022-24/2024-2025)

Regnskab 2023 BESTYRELSENS BERETNING 2023 Budget 2024 Ehl Odsherred Aktivitetskalender 2024