Medlemsmøde 17.1. 2024

Referat af medlemsmøde 17.1. I Aksen, Asnæs

Tilstede: Torkild, Peter, Kim, Signe. Alf, Tønnes, Jeppe, Erling, Bodil, Joan. Afbud fra: Amalie, Mads, vagn

Dirigent Jeppe, Referent Joan
1)Præsentationsrunde: alle kender hinanden

2)Nyt fra Isefjords Gruppen
Fjordudvalget Ø Odsherred har indkaldt til dette møde for alle Ø-afdelinger rundt om Isefjord. Mads deltog.
Der skal udpeges de lavbundsarealer, der skal tages ud af drift, kommunerne skal se at få fingeren ud.
Holbæks Ungeklimaråd klimasejllads med marinbiolog, der søges penge til at sende de unge med sejlskibet til klimafolkemøde i Middelfart d. 31/8-1/9
Der arbejdes med en plan om at afholde Ungdommens klimatopmøde på Orø 2025.
Fra Roskilde kritik af vores borgmesters initiativ,
Kommunerne skal se at få udpeget de lavbundsarealer, der skal udtages, I Odsherred ligger de omkring Klintsø, Lammefjorden og Isefjord
27.5 næste møde i Isefjords Gruppen

3)Forslag om tillæg til kommuneplan 2021-2023( om begrænsning af byggeri i lavbunds- og vådområder)
Nybyggeri kan kun finde sted på arealer der er beliggende 2.5 over daglig vande
Problem:
Men hvad med grundvandsspejlet? – det er stigende,
Vand der ikke kan ikke komme væk.
Sommerhusområdernes septitanke kan blive berørt af stigende grundvandsspejl og vand der ikke kan komme væk.
Mange små rensningsanlæg, bedst hvis de var samlet i et stort.
Note om at det er Under hensyn til grundvandsspejlet.
Vigtigt at personificere miljøet og naturen, naturen skal have rettigheder,

4)Aktuel debat: Isarel vs. Gaza/Palæstina (Herunder spørgsmålet: Er kritik af Israel/solidaritet med palæstinensere lig antisemitisme?
Vores svar er nej, vi fokuserer på handlingerne, Hamas drab på 700 civile i Israel kan ikke undskylde drab på 26000 palæstinensere i Gaza, vi oplever krigshandlingerne fra Israel mod Gaxa som folkemord.
Fokus på handlinger, fred, våbenhvile, tostatsløsning.
Bosætternes handlinger er overgreb, og det ignoreres af Israel.
Der var forskellige synsninger rundt om bordet, som hver især er en arbejdsgruppe værdig, tænker referenten.
– Hamas er en terrorbevægelse? Hamas er en social bevægelse? Vi har forskellige holdninger!

– Kim fortalte om Barghouti en pælastinensisk politisk skikkelse ( Måske ny Mandela), virksom fra sin fængselscelle, arbejder for fred, men fængslet og beskyldt for mord af Israel!
– Torkild fortalte om Pundiks barnebarn fredsaktivisten May Pundik, der mener at konflikten skal ses i en kontekst:
” konteksten er besættelser, hvor palæstinensere er blevet fordrevet fra deres hjem. Konteksten er et Israel, der har nægtet at stoppe konflikten mellem bosættere og palæstinensere.” https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-11-15-det-er-ikke-noget-jeg-bare-kan-sige-i-israel- siger-israeler-med-danske-roedder
– Joan udtrykte bekymring for tiltagende antisemitisme, ansporet af interwieu med Krasnik, overrabineren og almindelige jøder, der oplever atisemitismen i deres hverdag. Hvad er det i mennesket, der gang på gang får os til at gå efter de andre?
– Peter oplever Krasnik som pro israelsk, der mener, at Israel ikke begår folkemord.

5) Evt.
Regionerne har ikke miljø, de har ingen penge. De har ansvar for grusgrave o.lign. Isefjord er statens ansvar
Joan indkalder snart landbrugsgruppen.