Bestyrelsesmøde 6.1. 2023

Referat af bestyrelsesmøde fredag d. 6.1. 2023 (på jitsi)

Deltagere: Jeppe, Peter, Amalie og Kim

1. Næste medlemsmøde (hvornår, hvor, om hvad)

Vi holder næste medlemsmøde torsdag d. 19. Januar kl. 19 hos Jeppe og Slynge. Punkter til dagsordenen: Rema-planerne om et supermarked på Lårbakken, 1. Maj: vi holdt sidste år 1. Maj sammen SF. Kan kredsen udvides og med hvem, Enhedslistens senior- og ældrepolitik (vi har 3 medlemmer til SÆPO-landsmøde 12.1.)

1. Generalforsamling (hvornår, hvor, hvem tager sig af hvad)

Afdelingens årlige generalforsamling afholdes lørdag d. 25. Februar med efterfølgende hygge/spisning. Peter hører Alf om det kan holdes hos ham i Rørvig. Dagsorden ifølge vedtægterne, samt en debat om hvor EL er på vej hen efter folketingsnederlag m.m.

Opgaverne i forhold til dagsordenen fordeles således: Peter laver arbejdsplan for det kommende år, Kim udarbejder regnskab for 2022 og budget for 2023, Jeppe laver beretning om afdelingen, Jeppe og Amalie deles om at udarbejde beretning om byrådsarbejdet.

Der skal vælges en bestyrelse på 5-7 medlemmer: Jeppe, Amalie, Peter og Kim genopstiller (mht Slynge vides ikke om hun genopstiller). Kunne nogen af vores nye medlemmer mon tænke sig at komme i bestyrelsen.

Kim spørger Alf om han genopstiller til posten som kritisk revisor.

1. Høringsvar om Rema1000-sagen

Peter har udarbejdet et høringssvar vedr. ny lokalplan om etablering af Rema-supermarked på Lårbakken og deraf følgende ændringer i kommuneplanen. Peters udkast blev godkendt af bestyrelsen. Jeppe sender høringssvaret på Enhedslistens vegne. Amalie og Jeppe omredigerer høringssvaret til et læserbrev.

1. Forslag til udtalelse fra repræsentantskabsmøde (hvordan stiller vi os, hvad er Peters mandat)

På repræsentantskabsmøde i Enhedslisten-Region Sjælland lægges der op til at vedtage en udtalelse, som opfordrer HB til føgende ovenpå valgnederlaget ved FT22:

Fra Sjællands repræsentantskab, kandidater mm vil vi opfordre HB til at evaluere:

– Det nye kandidatopstillings-system øst/vest. – Betydningen af kandidaters lokale tilknytning. – Betydningen af at rykke spidskandidater ofte. – Betydningen af rotation på kun 2-3 perioder. – Betydningen af at stå stærkt i lokale sager.

Peters holdning er at det ikke er regionsrådsrepræsentantskabets (men afdelingernes) sag at stille den slags forslag overfor HB her efter valget. Han vil derfor stille forslag om at forslaget ikke kommer til afstemning. Skulle det alligevel ske foreslår han at Odsherred afholder sig fra at stemme. Dette mandat blev godkendt af bestyrelsen.

1. Græsrodsnetværks-konference 28.1.

Kim orienterede om Græsrodsnetværkets konference 28.1. i Byggefagenes Hus, hvor valgnederlaget også skal drøftes set fra Enhedslistens venstrefløj. Kim kan ikke selv deltage. Peter overvejer af deltage i konferencen.

1. Kommunalpolitisk konference, ReKoKo, 4.-5. Februar

Jeppe undersøger om han har mulighed for at deltage i konferencen for Enhedslistens medlemmer af kommunalbestyrelser og regionsråd.

1. Støtte til medlemmers deltagelse i SÆPO 12.1.

Tre af afdelingens medlemmer deltager i Senior- og Ældrepolitisk Udvalgs landsmøde 12. Januar (Bodil, Joan og Vagn). Bodil har henvendt sig om støtte til deltagelse og rejseomkostninger. Bestyrelsen beslutter at afdelingen betaler deltagergebyrerne (50 kr. pr. person). Rejsen støttes af landsorganisationen som rejseudligning. Kim giver besked herom.