Medlemsmøde, 12.12. 2023

1. Valg af dirigent og referent
2. Præsentationsrunde
3. Nyt fra afdelingens landbrugspolitiske gruppe
4. Aktuel politisk diskussion: Krigen mellem Israel og Hamas – Kan vi mobilisere til en demonstration for våbenhvile/fred i Gaza?
5. Evt.

Ad. 1: Dirigent: Kim. Referent: Mads

Ad. 2: En rundtur: Claus (Rørvig), Alf (Rørvig), Kim (Nykøbing), Erling (Veddinge Bakker), Thorkild (Grevinge), Mads (Lumsås)

Ad. 3: Erling refererede fra udvalgets møde hos Joan. De havde diskuteret, hvad definitionen på ’natur’ er, og havde også debatteret, hvordan vi får mere grøn omstilling. Blandt andet om følgende stikord: Skovlandbrug og regenerativt landbrug. Udvalget vil følge op på tilslutningen til den Ø-jordpolitisk arbejdsgruppe. Og også om vores initiativ til fælles fjordaktionmed de andre Ø-afdelinger omkring Isefjorden og Roskilde fjord.

Herefter fulgte en snak – i forlængelse af mødet med Venstre i Vig forsamlingshus – om mål for og midler til at få fremmet tilslutningen til en grøn omstilling.

Ad. 4: Israel/Gaza-konflikten er en mudret sag, som det kan være svært at få hold på i forhold til fremtiden, så var der forfærdelse over den humanitære situation i Gaza. Der var tilslutning til, at vi tager et initiativ i vores område i form af en gademanifestation for: Våbenhvile nu. Mere humanitær hjælp og opfordring til at indlede fredsforhandlinger. Kim og Mads arbejder videre med projektet for en fakkelmanifestation fredag den 22. december på Algade i Nykøbing. Vi skal række ud til SF, R og Alternativet. Og også til ungdommen – f.eks. på gymnasiet. Alle tilstedeværende var med på at deltage den 22. december.

Ad. 5: Mads opfordrede til, at vi overvejer, om det er hensigtsmæssigt, at vores interne referater lægges åbent op på vores hjemmeside og foreslog, at der sættes en ’lås’ på den fane fremover. Det stilles der forslag om på generalforsamlingen.
Erling lagde op til, at vi anskaffer os et (rødt) telt til gade-aktiviteter. Det tages også op på GF. Thorkild fortalte om Havnsø-initiativet om protest mod CO2-lagring. Han henviste også til den nye Kenn Loach-film – måske en ide til et arrangement? Ligeledes spurgte han til sagen om udbygning af Nordgårdskole. Og endelig fortalte han om, at han har samlet en række tekster om udd. politik.

Referent:
Mads