Medlemsmøde 12.10. 2023

Beslutningsreferat af afdelingsmøde 12. oktober 2023

Tilstede: Erling, Joan, Bodil, Turid, Peter, Jeppe og Mads.
Afbud: Kim, Amalie, Peter H.
, Anette, Signe og Vagn.

Dagsorden:

1. Valg af dirigent og referent

2. Præsentationsrunde

3. Debatmøde om landbrugspolitik d. 25. oktober kl. 19 – 21

4. Israel/Palæstina-konflikten

5. Evt.

Ad. 1: Dirigent: Jeppe. Referent: Mads

Ad. 2: Nyt medlem Turid Nielsen – velkommen. Kommer fra Skanderborg og bor nu i Nykøbing.

Ad. 3: Der er aftalt følgende med Venstre Odsherred: Stedet er Vig Forsamlingshus. Der indrykkes en annoncen på forsiden af Ugeavisen Odsherred onsdag den 18. oktober med overskriften: Hvilken vej for dansk landbrug? Adgang er gratis. Vi byder på en kop kaffe og en ostemad. Diverse udgifter deles 50/50. Vi har to mødeledere (1 V, 1 Ø), som byder velkommen og fordeler ordet. Hver indleder (Mathias Hansen, V) og Søren Egge Rasmussen, Ø) får hver ti minutter til indledning, derefter debat med publikum.

Peter indledte og gennemgik sit notat om landbruget og dets udfordringer: Gældsbyrde, storkapitalens opkøb af landbrug, dyrkningsudfordringer, ejerskiftevanskeligheder mv. Derefter udveksling af synspunkter og ideer. Konklusion: Erling, Joan og Peter laver et notat om hovedpunkterne i vores landbrugspolitik, så vi har et positionspapir med til mødet. Jeppe undersøger, hvad Ø har af landbrugsfoldere og bestiller materialer fra landskontoret. Han finder også ud af, om der er økonomisk støtte til lokaleleje.

Ad. 4: En åben debat om den seneste udvikling konflikten mellem Hamas og Israel.

Ad. 5: Henvendelse om økonomisk bidrag til stilling som regionssekretær. Vi afventer diskussionen på regionsrepræsentantsmøde og vores egen økonomi

Christine Lundgaard er tilbage i folden som vores folketingskandidat.

Referent: Mads