Troels Juels 1. Maj tale

Enhedslistens folketingskandidat i Kalundborgkredsen, Troels Juel, holdt denne tale til 1. Maj på Cirkuspladsen i Nykøbing Sj.

Kære alle sammen,
Glædelig første maj. Jeg er rigtig glad for at stå her som 1. maj-taler og folketingskandidat for Enhedslisten. Især i år, hvor det er valgår, og rigtig meget er på spil.

Og især i dag, der en ganske særlig dag: vi fejrer de sejre, som arbejderbevægelsen har opnået gennem de sidste hundrede år. Sejre, som betyder at det store flertal af mennesker her i landet har det godt. Det skal vi være glade for og stolte af.
Men at de fleste lønmodtagere har en ordentlig levestandard, det kommer ikke af sig selv.

At vi i Danmark har det godt, det skyldes to ting: hårdt arbejde og faglige kampe.

Faglige kampe, hvor ganske almindelige mennesker har sagt fra, når deres arbejdsgiver har villet spise dem af med en ringe løn. Eller når kollegerne på andre arbejdspladser er blevet budt elendige vilkår – så har strejker og sympatikonflikter sørget for, at vi sammen har kunnet skabe et samfund, hvor hårdtarbejdende mennesker har ordentlige vilkår.

Faglige kampe var afgørende for hundrede år siden – og de er afgørende i dag.
Konflikten mod Vejlegården er en af det store konflikter i nyere tid, som vi har vundet. Lønmodtagere fra hele landet var med til at bakke op om, at vores kolleger – uanset, at det er i en anden del af landet – skal have ordentlige vilkår.
For hvad er alternativet til ordentlige vilkår?
Det er, at griske arbejdsgivere spiller lønmodtagere ud imod hinanden – så vi bliver konkurreret ned i løn. Det vil betyde et ræs mod bunden – og det er ingen af os tjent med.
Samtidig vil det også betyde, at gode arbejdsgivere, som ellers har aftalt gode vilkår for de ansatte, i sidste ende også vil blive nødt til at lægge et pres på lønnen – eller dreje nøglen om.
Det er ikke fair. Og derfor skal vi værne om stærke fagforeninger, der tør at stille krav om bedre løn- og arbejdsvilkår. Det er sund fornuft, og derfor vi er et forbillede for lønmodtagere i andre dele verden.
Og der er stadig kampe, som skal vindes. Flyselskabet Ryan Air betaler lønninger på 10.000 kr til fuldtidsansatte og ingen selskabsskat i Danmark. Ryan Air skal få kamp til stregen – vi skal stå fast på ordentlige vilkår og lønninger, som man kan leve af.

Vi er et land, hvor mennesker i over hundrede år har haft en jernvilje: en jernvilje til at sikre, at alle – og jeg mener alle – skal have det godt.
Også selv om man bliver ramt af sygdom eller arbejdsløshed. For vi ved, at alle kan blive ramt af uheld: om det er en arbejdsskade eller en fyreseddel.

Og venner, her har vi et problem. Siden 2013 har over 50.000 mennesker mistet retten til dagpenge. Og mere end 4000 er det, som regeringen og de borgerlige kalder for “selvforsørgende” – og hvad betyder så det? Jo, det betyder, at det er mennesker, som står uden indtægt – altså helt uden indtægt!
Hvad er det, som er ved at ske med vores gode land, når vi hiver tæppet væk under mennesker?
Og med spin-begreber som “selvforsørgende” kamuflerer en katastrofal sandhed: nemlig, at man ikke længere kan regne med, at fællesskabet er der, når man har brug for det.

Tømreren eller pædagog-medhjælperen, som hele livet har knoklet, betalt skat og gjort sin pligt – kan ikke længere regne med, at fællesskabet er det sikkerhedsnet, som griber dem.
Det er simpelthen ikke godt nok. Slet ikke i en tid, hvor skiftende regeringer har skåret i vores fælles velfærd, for at give endnu flere penge til dem, som i forvejen har mest.

Men der er også lyspunkter:
Dansk Folkeparti har ændret holdning på spørgsmålet om dagpenge. Det betyder, at der nu endelig er et flertal i Folketinget, som siger at de vil ændre dagpengereglerne. Men regeringen sidder på hænderne, og vil åbenbart ikke lytte til de mennesker, som valgte dem ind . Mennesker, som valgte dem ind i håbet om en rød regering.

Og lad det stå helt klart: socialdemokrater, det her, det sker mens I står ved roret.
Hvis vi sammen skal vinde næste valg, så skal der være en tydelig forskel på hvad socialdemokraterne og de borgerlige vil med regeringsmagten. Den forskel er blevet gevaldigt udvisket, mens I har haft magten. Socialdemokraternes behandling og ydmygelse af lærerne var fuldstændig utilstedelig.
Og at SF i den grad har medvirket til at ødelægge den danske model med bøllemetoder, det er mildest talt ufatteligt.
Det er altså ikke kun Enhedslisten, som mener at det er utilstedeligt. FN’s arbejdsmarkedsorganisation ILO udtalte så sent som i november en skarp kritik af regeringen og KL’s parløb.

Så kære regering, kære socialdemokrater: Hvis I vil føre en fair og fornuftig politik, så står Enhedslisten klar med åbne arme. Vi vil med glæde forhandle og samarbejde med jer – men det kræver, at I ændrer politisk kurs.

Til regeringen skal herfra lyde et godt råd: lyt til vores fælles venner i LO og FTF i den nyeste kampagene, når de i kræver – og jeg citerer:
“Et fair og stærkt dagpengesystem , der skal give lønmodtagerne en grundlæggende tryghed og mobilitet på arbejdsmarkedet, gennem en rimelig kompensation ved arbejdsløshed. Langt færre skal miste deres ret til dagpenge, så samfundet modvirker udstødning af arbejdsmarkedet og langtidsarbejdsløshed “.

Jeg vil et Danmark, hvor vi passer på hinanden. I min verden er det sund fornuft, at vi passer på hinanden. Vi skal have et stærkt fællesskab, hvor vi sørger for behandling og et ordentligt levegrundlag, hvis vores nabo bliver ramt af langvarig sygdom. Og vi skal have et dagpengesystem, som sikrer, at arbejdsløshed ikke betyder, at man skal gå fra hus og hjem.

Så Helle Thorning og Bjarne Corydon: I bliver nødt til at give danskerne svar. Det er ikke nok at mumle om, at dagpengekommissionens rapport er klar til efteråret. Over 50.000 mennesker er faldet ud af dagpengesystemet – og for dem er det ikke nok med løs snak og lange rapporter. De skal bruge en konkret løsning. Og de skal bruge den nu.

Den bedste kur mod arbejdsløshed har alle dage været at skabe de nødvendige arbejdspladser. Men finansministeriets regnedrenge tog fejl, og arbejdspladserne er ikke kommet.
Hvis vi ser, hvad der tidligere har virket: Nyrup-regeringen – med pres fra venstrefløjen – havde stor succes med at kickstarte økonomien, ved at staten investerede massivt i jobskabelse og orlovsordninger, så børnefamilier kunne gå ned i tid – og arbejdsløse til gengæld fik mulighed for at få foden inden for på arbejdsmarkedet.
Det viser, at der er en fornuftig, fælles løsning på arbejdsløshed: nemlig at staten tager ansvar, og sørger for at skabe rigtige, overenskomstdækkede arbejdspladser.
Så jeg gentager: regeringen skylder svar.

I mellemtiden er Enhedslistens bud på et nyt dagpengesystem klare. Vi vill i forhandlingerne især arbejde for tre ting:
0. Retten til dagpenge skal opnås efter 6 måneders arbejde. Hvis man mister retten til dagpenge, skal retten kunne gentoptjenes efter 3 måneders arbejde – ikke et helt år, som det er nu.
0. Timer fra jobrotation, løntilskud, nyttejob og virksomhedspraktik skal selvfølgelig tælle med ved genoptjening af dagpengeretten.
0. Enhedslisten arbejder for enhver forlængelse af den nuværende to-årige dagpengeperiode.

Enhedslisten vil forbedre dagpengereglerne af flere grunde. Selvfølgelig fordi, at mennesker som gerne vil arbejde, ikke skal efterlades uden indkomst. Men også fordi, at dagpengene har enorm betydning for alle dem, som er i job.
Når flere er bange for at miste deres arbejde, så siger det sig selv, at det lægger en dæmper på hvilke krav man stiller til sin arbejdsgiver – og samlet set vil fagbevægelsen være i en dårligere position, når lønnen skal forhandles.

Efter dagpengeforringelserne for alvor er slået igennem, er der opstået en enorm utryghed blandt mennesker i arbejde. Folk er blevet bange for at miste deres job – det kan ikke være rigtigt.
Med andre ord er der stadig masser at kæmpe for.
Vi skal huske på, at politik er at ændre styrkeforholdet, så det der er Umuligt i dag, det bliver muligt i morgen.

Så kære venner: Sammen har generationer af mennesker bygget det her land på sund fornuft om, at vi skal passe på hinanden! Det skal vi fortsætte med, og det betyder, at det igen skal være muligt for arbejderbevægelsen at få sine krav båret ind i Folketinget!

Mange tak for ordet, og rigtig god 1. maj!