Fællesskab og forskellighed

Da byrådet sidste fredag i marts holdt sit årlige Visions- og Budgetseminar holdt gruppeformændene for partierne i byrådet hver et oplæg om deres partis bud på udmøntning af byrådets vision, som blev vedtaget på byrådsmødet i februar. Her er Enhedslistens bud på det spørgsmål.

Af Kim Mariegaard, byrådsmedlem for EL

Jeg vil tage udgangspunkt i to pinde i den vedtagne vision:

De bedste løsninger skaber vi i fællesskab
Og
Vi ser forskellighed som en styrke

EL har en vision om at Odsherred skal være et godt sted at bo og leve i, at vi gerne vil have et mangfoldigt samfund, hvor der er plads til og tages vare om alle borgere. Borgere der har indflydelse på deres lokalsamfund og kommunens udvikling gennem lokaldemokratiske kanaler.

For at opnå visionen skal vi som kommunen medvirke til at Odsherred bliver et godt sted at bo ved at skabe sikre og trygge rammer for beboerne såvel nuværende – som nye. Vi skal skabe sådanne rammer for at også børnefamilierne vil føle sig tiltrukket af de muligheder kommunen kan tilbyde. Vi tror nemlig ikke meget på at satse udelukkende på 50+ segmentet.

Løsningerne skabes bedst i fællesskab
Vi skal styrke eksisterende fællesskaber, vi skal samarbejde med dem, støtte op om dem – og medvirke i opbygningen af nye fællesskaber, samt genopbygge fællesskaber, som er gået i stå.

Stærke fællesskaber kræver stærke lokalsamfund. Og det kan vi støtte op om ved at sørge for at der er de nødvendige skoler, børnehaver osv., som lokalsamfundene bygger sig op omkring. Kort sagt gøre det muligt at bo i Odsherred. Vi skal altså bevare skoler og institutioner i de små byer.

Stærke fællesskaber skal også have indflydelse. Vi skal som politikere turde at give slip og give borgerne mere medbestemmelse. Vi vil gerne have mere borgerinddragelse i budgetlægningen. Hvad med at indføre borgerbudgetter, hvor borgere bestemmer over anvendelsen et beløb. Fornylig hørte jeg, at Ballerup kommune har en såkaldt borgermillion. En million som borgerne bestemmer prioriteringen af.

Vi skal sørge for at det er trygt at bevæge sig rundt i og mellem byer/landsbyer – ved udbygning af kollektiv trafik, stier og cykelstier mellem byerne.
Gode fællesskaber betyder ikke kun fysisk tryghed. Men også social tryghed. Vi skal altså også kunne levere gode ydelser, når borgere bliver syge, ældre – eller af andre grunde bliver uarbejdsdygtige.

Derved kan vi tiltrække børnefamilier, som får lyst til at bosætte sig i Odsherred. Samtidig med at vi er åbne for andre grupper.

• Kommunen skal kunne tilbyde børnefamilierne at de kan sende ungerne ud at lege både i landsbyerne og de lidt større byer uden at frygte at de bliver kørt ned.
• Det kræver at byerne og de bymæssige bebyggelser trafiksaneres m.h.p. at nedsætte hastigheden og lave stilleveje hvor børn og voksne trygt kan færdes. En del af vore nabokommuner er allerede langt fremme med sådanne foranstaltninger.
• Mange børnefamilier eller familier der påtænker at få børn ønsker sikkerhed for at institutionerne ikke nedlægges selv om økonomiske stordriftsfordele tilsiger sådanne løsninger. Kommunen bliver derfor nødt til at vægte sikkerheden for at opretholde institutionerne højere end marginale økonomiske fordele ved nedlæggelser og sammenlægninger.
• Offentlig transport – kommunale kollektive ruter , telebusser, knytte landsbyerne sammen. (Delebilbank / mulighed for at låne kommunale biler ud til borgere, når de ikke benyttes i arbejdsmæssige sammenhænge).
• Vi skal fremme økologi og bæredygtighed bl.a. ved at give landbruget støtte og vejledning til omlægning til økologisk produktion.
• Vi skal også sørge for at den mad der serveres i vores institutioner er fremstillet af lokalt fremstillede sunde økologiske og bæredygtige råvarer.

Udover at tiltrække børnefamilier har vi også et problem i at holde på vores unge. Vi skal holde på de unge i forhold til uddannelse. Kan der skabes Studiehuse/studiemiljøer lokalt med net osv. (evt. i forbindelse med iværksætterhuse) så man kan bo i Odsherred, mens man studerer. Hjælpe pendlere i Århus retning. Kunne det gøres muligt at studere i Århus og bo i Odsherred. Århus er en universitetsby som er ligeså tæt på os som København.

Forskellighed
Ligesom fællesskaber skaber resultater, ser vi også forskellighed som en styrke.
Her vil jeg især rette fokus mod vores flygtninge og indvandrere.

Vi skal se de flygtninge og indvandrere der bor i Odsherred som en ressource og styrke. Vi skal også understøtte mulige fællesskaber blandt dem – samtidig med at de inddrages i de lokale fællesskaber. Der skal skabes samvær mellem fællesskaberne – i respekt for hinanden.
En idé kunne være flygtninge/indvandrerkulturhus, hvor forskellige nationaliteter laver aktiviteter og andet sammen sammen (et eksempel er Trampolinhuset i København, som jeg har hørt meget godt om fra en syrisk kurdisk bekendt).