Nedskæringer i kommunens administration

På byrådsmødet 24. Juni vedtog byrådets flertal (alle undtagen EL) at skære kraftigt i antallet af administrative medarbejdere for at skaffe et råderum på mindst 15 millioner i budget 2016. Enhedslisten foreslog at udskyde beslutningen til der forelå en dybere analyse af årsager og konsekvenser. Enhedslistens byrådsmedlem, Kim Mariegaard, begrundede forslaget således:

I Enhedslisten har vi med interesse læst analysen af administrationsområdet. Det forekommer
hensigtsmæssigt at sammenligne udviklingen i administrationsomkostningerne i Odsherred kommune med de øvrige valgte kommuner, da kommunernes demografi og øvrige situation på mange måder ligner hinanden.

Det mest iøjnefaldende er naturligvis at stigningen i administrationsudgifterne pr. indbygger har været så markant (knapt 20 % i Odsherred kommune i den undersøgte periode), medens de kommuner der sammenlignes med, har haft stagnerende administrationsudgifter pr. indbygger.

Men vi savner en reel analyse, der kunne give nogle svar på, hvorfor administrationsomkostningerne er vokset så meget i Odsherred kommune. Svar af den type giver den foreliggende analyse kun i meget ringe grad. Der mangler derfor en mere omfattende kvalitativ analyse af årsagerne til denne vækst.

En af årsagerne kunne være at det tidligere rod i kommunens økonomi har medført at der, for at få kontrol over økonomien, er iværksat mange kontrolforanstaltninger på alle niveauer.

Det der også fremgår af analysen er at væksten i administrationen til dels er sket på bekostning af den service der tilbydes kommunens borgere, hvor antallet af årsværk generelt er faldet. Desværre er der ikke noget, der belyser dette aspekt af udviklingen i hele undesøgelsesperioden, men konsekvenserne mærkes ude omkring i institutionerne

Det er derfor vanskeligt at gennemskue hvilken sammenhæng der er mellem selve analysen og
besparelsesforslagene. Det skyldes nok den manglende kvalitative analyse, men måske også at målet for omfanget af besparelserne opfattes som vigtigere end rationalet i de foreslåede besparelser.

Enhedslisten tager altså selve de beskrivende dele af 360 graders analysen til efterretning

Men Enhedslisten finder ikke at der er udarbejdet en ordentlig gennemarbejdet argumentation for de enkelte besparelsesforslag – samt at høringssvarene tilsyneladende ikke indgår i overvejelserne.

Enhedslisten foreslår derfor at hele den del af analysen der omhandler besparelser underkastes en
nærmere undersøgelse med inddragelse af medarbejderne på alle niveauer i organisationen og at der på den baggrund udarbejdes nogle nye velargumenterede forslag der opfylder følgende:

• At kommunens serviceniveau overfor borgerne som minimum opretholdes på nuværende niveau.
• At personalereduktioner i administrationen foregår ved omrokeringer og naturlig afgang.
• At der fremlægges en tidsplan for indfasning af de organisationsændringer, der måtte blive en følge af
forslaget.

Vi mener ikke, byrådet på nuværende tidspunkt kan tage stilling til besparelserne. Dertil kræves en grundig kvalitativ undersøgelse af årsager, arbejdsgange og konsekvenser for borgerne.