At ødelægge skolen for at redde skolen kaldes kvalitet – altså i Odsherred!

Af Thorkild Brandt-Hansen, bestyrelsesmedlem i Enhedslisten – Odsherred

Udtalelse fra EL Odsherreds medlemsmøde 11.september 2012.

Søndag d. 09.09.2012 vedtog et travlt og enigt byråd i Odsherred en aftale om budget for 2013 samt en aftale om en ny skolestruktur.

Efter budgetforliget har været i høring, forventes det endeligt vedtaget i byrådet d. 9. okt.

Der lægges ikke skjul på, at Danmarks overordnede ansvarlige “har sat Odsherred Kommunes økonomi under voldsomt pres”.
Til gengæld lægges der skjul på, at grunden til dette pres skyldes, at vi her i landet og i EU ikke har valgt at få styr på de økonomiske kræfter, der har hovedansvaret for vores økonomiske problemer, nemlig: finanskapitalen.
Selv om det er her problemet ligger, har man valgt i stedet “at løse” problemet med såkaldte strukturreformer. Dvs. nedskæringer og forringelser i form af især lavere ydelser og løn samt færre og dårligere offentlige institutioner.
For at undgå for megen “støj” og omgå synligheden har man til gengæld i DK ikke holdt sig tilbage med at udvide administrationsomkostningerne. Ej heller har man holdt sig tilbage under markedsgørelsen af den offentlige sektor. Man har her brugt store internationale konsulentfirmaer som rådgivere ved påståede forbedringer, effektiviseringer og omlægninger. Alene i 2008 brugte staten 3,7 milliarder på eksterne konsulenter.

Man har åbenbart valgt at kigge den anden vej og lade kravet om mere nøjsomhed rettes ind over for især børn, unge, ældre og så selvfølgelig den gruppe af professionelle, der skal varetage opgaven omkring de ramte grupper. Fx er 37 000 blevet fyret de sidste 2 år. Netop hoveddelen af dem består af pædagoger, lærere, sundhedspersonale etc.

Når man således ikke vil konfrontere de egentlige problemskabere med deres ansvar, kan man foretage et politisk valg.
Man kan analysere situationen i et samlet hele og indstille sig på nytænkning og i demokratisk forståelse – ikke blot med vælgerne, men med hele den involverede befolkning – finde frem til opstilling af plausible muligheder.
Eller også kan byrådet lade aben gå videre til staten og anmode om at blive sat under administration. Eller den kan vælge at sætte det offentlige system under mere administration og fjernstyring.

Man har med byrådets forligsaftale valgt det sidste.

Selv om hele byrådets projekt er en spareøvelse, bliver det ikke præciseret, hvad og hvor der skal spares. Ingen tal og beregninger er på bordet.
Værst af alt er, at der ikke foreligger nogen som helst konsekvensanalyser eller bare overvejelser omkring så skelsættende forandringer og indgreb.
Desuden må man kigge forgæves efter brugen af argumentation og begrundelser. Det ville på den måde være lettere for den enkelte borger, at få mulighed for at forstå, hvorfor noget skal laves om. Noget eksisterende må åbenbart ophøre med at eksistere.

I Odsherred Kommune har man iflg. aftalen ønsket at fokusere på:
1. “at øge fagligheden”
2. “at anvende ressourcerne bedst muligt”
3. “at udvikle en endnu bedre kvalitet i Folkeskolen”

Man kan således forstå, at indholdet omkring skolestrukturen bygger på 3 punkter med helt værdineutrale buzzwords. Det kan ikke gøre nogen klogere, men kun dummere!

Det helt store illusionsnummer er sat i søen!
Ansvar uden indsigt er uacceptabelt.

Enhedslisten vil derfor foreslå:

1. Omkamp
2. Inddragelse af befolkningen og deres interesser gennem åbenhed, ejerskab og demokrati.
3. Inddragelse af de professionelle (pædagoger, lærere, ledelse) i en demokratisk proces.

I dette arbejde vil EL gerne indgå konstruktivt i at medvirke til at udarbejde skitser og forslag til “at fremme nytænkning og bekæmpe bureaukratiske hindringer for skolernes udvikling” (iflg. aftalen om skolestruktur).