Akutpakke ikke nok

Læserbrev i Nordvestnyt, 3. september 2012.

Af Kim Mariegaard, kontaktperson for Enhedslisten – Odsherred.

Fredag løftede arbejdsminister Mette Frederiksen så sløret for den akutpakke, som er regeringens bud på, hvordan man kan forhindre at tusinder ryger ud af dagpengesystemet 1. januar 2013.

Selvom man med pakken vil intensivere arbejdet med at finde jobs til de arbejdsløse, som risikerer at ryge ud af dagpengesystemet, er det langt fra nok.

Pakken løser nemlig ikke det grundlæggende problem: at der ingen arbejdspladser er til de ledige. Og pakken fjerner heller ikke utrygheden for de mange arbejdsløse, som stadig ikke ved, om de og deres familiers livsgrundlag er totalt ændret til det værre fra 1. januar.

Den utryghed kan kun fjernes, hvis regeringen garanterer reelle jobs til de, som er ved at ryge ud af dagpengesystemet. Og hvis man ikke er i stand til at tilbyde jobs lige med det samme, må de ledige have en garanti for dagpenge, indtil jobbet er der.

Samtidig må også fremtidige ledige sikres tryghed i perioder uden beskæftigelse. Det kan gøres ved at reformere dagpengesystemet, så perioden med dagpengeret igen forlænges til 4 år og optjeningsperioden sættes ned til 26 uger. Og at aktivering i tilskudsjobs også tæller med, når optjeningen skal regnes sammen.

Enhedslisten vil presse på for at en reel løsning på dagpengeproblemet kommer med ind i de kommende finanslovsforhandlinger.

Men der skal også pres til udefra – fra fagforeninger, foreninger, de arbejdsløse selv og andre for at presse partierne i regeringen til at lave en god løsning sammen med Enhedslisten.

Kim Mariegaard

Kontaktperson for Enhedslisten i Odsherred