Spild af grøn energi

Af Peter Bomholt Andersen, bestyrelsesmedlem i Enhedslisten-Odsherred

Statsministeren sagde i sin nytårstale, at én indenrigsrute i 2025 skulle flyve på grønt brændstof, og at alle indenrigsruterne skulle gøre det i 2030. Det kan sikkert godt blive til virkelighed, hvis staten poster en masse milliarder i udviklingen af den type brændstoffer. Men det koster en masse energi at lave disse »grønne« brændstoffer. Først skal vand spaltes i brint og ilt. Det er en meget energikrævende proces. Så skal der opsamles CO2 fra forbrændingsanlæggenes afgasning eller f.eks. fra biogasanlæg, hvor de dannes i forbindelse med omsætningen af det organiske materiale. Så skal brint og CO2 kombineres til metanol. Disse processer er meget energikrævende. For at det fremstillede produkt kan kaldes grønt, skal al energien, der bruges i processen, komme fra vandkraft, vindmøller, solceller eller lignende.

Men vi råder slet ikke over så meget grøn energi. Knapt 60 pct. af den danske elforsyning kommer fra bæredygtige energikilder som vindmøller og solceller, resten kommer fra afbrænding af biobrændsel bl.a. i form af importeret flis fra regnskovene. Det sidste års tid har priserne på elektricitet været på himmelflugt, så bare for at dække det stigende behov for el skal der i de kommende år ske en massiv udbygning af forsyningen af strøm fra vindmøller og solceller. At satse på at grønmale flytrafikken er derfor næsten det værst tænkelige sted at bruge »grønne« brændstoffer, da flytrafikken i forvejen er storforbruger af energi pr. personkilometer.

Hvis statsministeren ville satse på en langt mere bæredygtig persontrafik, bør regeringen gøre som i andre lande – satse massivt på at modernisere banenettet. Et elektrificeret banenet er en energieffektiv, hurtig og komfortabel måde at sikre befolkningen gode transportmuligheder i hele Danmark.

Bragt i Nordvestnyt onsdag 12. januar 2022.