Skoler skal ikke lukkes – Skoler skal åbnes

EL Odsherreds klumme i Nordvestnyt, 19. juli 2012.

Af Thorkild Brandt-Hansen, bestyrelsesmedlem i Enhedslisten Odsherred.

Inden for især de sidste 10 år er folkeskolen blevet en nøjsomhedens skole. Hvor meget kan vi strække økonomien? Hvor meget kan vi indsnævre skolens opgave, så den først og fremmest er til for erhvervsliv og erhvervsrettet uddannelse?

Med skolestrukturforslagene i Odsherred kan vi åbenbart ikke få nok af indsnævring af formål og mening med at holde skole. Som i det øvrige Danmark er man tæt på at tynde godt ud i antallet af skoler.

Her vil det da være oplagt at tage skridtet fuldt ud – hvis altså politikerne tør, og vælgerne tillader: Lav èn og kun èn stor skole i Odsherred! – På den måde kan man uden større anstrengelse få et pædagogisk industriforetagende for målstyret og målbar indlæring. De overfladesmarte kalder det udvikling. Jeg kalder det destruktion og en høj pris at betale for borgerne.

Vi har ikke brug for: Mere sorteringsskole, mere konkurrenceskole eller mere skole, hvor man som elev ikke kan se en mening med det, man undervises i eller, hvor man i værste fald sidder tilbage med en følelse af krænket selvværd.

Derfor må den enøjede økonomistyring og misbrug af modeller ophøre. Markedstænkningen har helt taget overhånd og har nu fået plads på et område af tilværelsen, hvor det ikke hører hjemme.

Når politikere i deres forvirring og afmagt gemmer sig i og lader sig forblænde af en ènstrenget økonomisk tænkning, bliver skolens og lokalsamfundets krise forværret. Vi kan ikke nøjes med at stirre os blinde på kasseapparatet.

I stedet er der brug for både at holde fast i det, der er værdifuldt at bevare, og samtidig finde og opfinde en skole, der giver liv og mening for den enkelte og fællesskabet. Skolen kan og skal udvikles til at være et samlingssted og udviklingssted for såvel børn og unges hele liv som for familiens og samfundets liv.

Enhedslisten ønsker derfor at få folkeskolen tilbage til folket.

Der er brug for at udforme relevante og langsigtede rammebetingelser, der understøtter og udvikler denne omlægning. En fælles, koordineret indsats, som forudsætter at børn, skole og lokalsamfund får tildelt reelt ansvar og reel indflydelse som aktive deltagere i egen udvikling, livsudfoldelse og det fælles liv.

Vi har brug for en skole for alle. En skole, hvor alle børn og unge betragtes som specielle og derfor har brug for opmærksomhed på muligheder og plads til forskellighed.

Skoler skal ikke lukkes. SKOLER SKAL ÅBNES!