Nej til nedskæringer

På byrådsmødet 24. Februar stemte Enhedslisten som de eneste imod at spare lidt over 6 millioner kroner på sundhedsområdet.

Enhedslisten var på mødet repræsenteret af Torben Rahm. Torben begrundede EL’s nej  til nedskæringer med disse ord:

Enhedslisten vil gerne have fokus i 360 graders analyserne flyttet fra at skulle finde besparelser til at finde bedre måder at yde borgerne i Odsherred den bedst mulige service.
Derfor skal vi være åbne overfor, at 360 graders analyser i stedet for besparelsespotentialer afdækker at det undersøgte område ikke kan tåle besparelser eller at analysen ligefrem afdækker behov for investeringer i området.
En sådan analyse står vi med her. Analysen viser at det er meget svært at finde besparelser i vores sundhedsudgifter. Langt de fleste udgifter på sundhedsområdet er nemlig vores betaling til medfinansiering af sygehuse. Eller er andre såkaldte skal-opgaver; nemlig opgaver vi skal udføre for at leve op til lovgivningen.
Man har så fundet frem til en lille klump af opgaver, som vi ikke har pligt til at udføre. Altså nogle opgaver man kan udføre som en ekstra sundhedsmæssig indsats overfor vores borgere. Hvis denne ekstra indsats lykkes kan vi måske mindske vores tvungne udgifter.
Netop fordi mange af disse kan-udgifter går til forebyggelse og genoptræning. Hvis vi skærer på disse udgifter risikerer vi, at vi på lang sigt blot øger vore udgifter. Og vi vil også komme til balancere lige på kanten af indgåede aftaler som for eksempel Sundhedsaftalen mellem kommuner og regionen.

De foreslåede nedskæringer vil gå ud over forebyggelse og genoptræning. Og det vil ganske givet koste os dyrt på langt sigt. Derfor kan Enhedslisten ikke være med til at gennemføre disse besparelser på sundhedsområdet. Ja, faktisk ville det mest fornuftige være at investere mere i forebyggelse end at i skære.
Da vi ikke er en del af budgetforliget, føler vi os heller ikke bundet af dette forligs henstilling om besparelser på sundhedsområdet – og stemmer således imod disse.