Nej til minusvækst

Byrådsmødet 23. Februar skulle også godkende en køreplan for processen frem mod vedtagelse af budget for det kommende år. Dette indbefatter også en procedure for at finde besparelser til regeringens omprioriteringsbidrag. ELs byrådsmedlem, Kim Mariegaard, benyttede lejligheden til at sætte omprioriteringsbidraget til diskussion. De skete med nedenstående indlæg.

Det fremgår af sagsfremstillingen lidt som om, omprioriteringsbidraget er et fastslået faktum de næste 3 år.
Sådan er det jo ikke. Gennemførelsen af omprioriteringsbidraget forudsætter jo også, at det accepteres af kommunerne, når deres organisation, KL, henover foråret skal forhandle en økonomiaftale med regeringen på plads.

Igennem de seneste uger har vi faktisk set en udvikling, hvor mange kommuner (med byrådsflertal af meget forskellig politisk observans) har været ude med kraftig kritik af omprioriteringsbidraget for at medføre store besparelser på den nære velfærd (børn, skole og socialområderne) – og også med opfordring til, at KL ikke accepterer omprioriteringsbidraget.

Når KL 10.-11. Marts holder delegeretmøde vil omprioriteringsbidraget komme på mødets dagsorden. Frederikshavns kommune vil under denne diskussion have et forslag til vedtagelse, som lyder:

Regeringen har lagt op til at kommunernes økonomi beskæres med 2,4 milliard årligt gennem det såkaldte omprioriteringsbidrag.
Det vil føre til omfattende forringelser af den borgernære velfærd.
Derfor bakker KLs delegeretmøde KLs bestyrelse op i dens fortsatte anstrengelser for at opnå en økonomiaftale for 2017, der ikke påfører kommunerne minusvækst.

Enhedslisten vil opfordre Odsherred Byråds deltagere i KL’s delegeretmøde til at bakke op bag dette forslag.

I forhold til budgetprocedurens tidsplan vil der efter vores opfattelse ikke være nogen mening i, at dette byråd beslutter nedskæringer ifb. Med omprioriteringsbidraget, før der er indgået en økonomiaftale mellem regeringen og KL.