Jo, landbrugets pesticider truer folkesundheden

Debatindlæg af Peter Bomholt Andersen, bestyrelsesmedlem i EL Odsherred. Bragt i Nordvestnyt, torsdag 27. Februar 2022.

Rundt om i landet lukkes der i disse år rigtig mange vandboringer, og der blandes vand fra forskellige boringer for at få bragt koncentrationen af pesticider ned under grænseværdierne.

Formanden for Bæredygtigt Landbrug, Peter Kier, postulerede i mandagens avis: »Vores pesticider truer ikke drikkevandet«. Kier erkender her, at det er landbrugets pesticider, der findes i op mod 70 pct. af drikkevandsboringerne. Og i et sådant omfang i 30 pct. procent af boringerne, at grænseværdierne overskrides.

Landbruget har ellers hidtil påstået, at det var villaejerne eller idrætsanlæggene, der omgikkedes disse pesticider uansvarligt, eller at drikkevandsressourcerne var så godt beskyttede, og pesticiderne blev nedbrudt, inden de kunne nå vandressourcerne. Så tak, Peter Kier, for, at du erkender jeres ansvar for forureningen af vores fælles drikkevandsressourcer. Påstanden, om at pesticider ikke er giftige og sundhedsskadelige for mennesker, må du længere ud på landet med. Det er pesticider, der skal dræbe andre levende organismer, langtidsvirkningerne og cocktailvirkningerne kender hverken jeg eller Peter Kier. De fleste giftstoffer dør vi mennesker ikke af, hvis vi får dem i små koncentrationer, men derfor kan de sagtens skade vores fordøjelsessystem og andre indre organer i et sådant omfang, at vi er mere eksponeret for en række sygdomme og får et kortere liv. Vi er jo et af de lande i Vesteuropa med den korteste middellevetid. Og flest kræfttilfælde.

Uanset hvor farlige eller mindre farlige, disse pesticider er i vores drikkevand, er det fuldstændigt uantageligt, at et erhverv tiltager sig ret til at forurene denne ressource.

Derfor er jeg enig med Bæredygtigt Landbrug i, at de forskellige vandværker ikke skal forhandle aftaler om kompensation for begrænsninger i pesticidforbruget med landmændene. Der skal ikke gives nogen form for kompensation.

Det bør forbydes at anvende pesticider og andre miljøfremmede stoffer på arealerne over vores fælles vandressourcer.

At betale landbruget for at lade være med at ødelægge vores fælles ejendom er absurd og minder mest af alt om metoder, der bruges i den kriminelle verden.

Det er i øvrigt ikke rigtigt, at pesticiderne er uundværlige som antigift til at fjerne svampe-giftstoffer fra madvarer samt til at redde afgrøder fra at gå til i insekt- angreb og ukrudt. Det kræver selvfølgeligt godt landmandskab, som vore dygtige økologiske landbrugere åbenlyst behersker.