Hvad så Odsherred ?

Tirsdag d. 23. Februar skal  Odsherred Byråd tage stilling til, om kommunen igen skal benytte pesticider til bekæmpelse af ukrudt på fortove og pladser. Et flertal i Miljø- og Klimaudvalget anbefaler (S og V) anbefaler, at kommunen fremover skal benytte ukrudtsmidlet TopGun på alle kommunens fortove og offentlige pladser. SF og Enhedslisten går imod, at kommunen igen begynder at bruge pesticider.

Enhedslistens byrådsmedlem, Kim Mariegaard, har denne kommentar til spørgsmålet om brug af pesticider.

I onsdagens Nordvestnyt var der en fin lille artikel. Artiklen handlede om, at Odsherred Kommune sammen med Økologisk Landsforening afholder et kursus for landmænd, der overvejer at gå økologivejen.

Et rigtig fint initiativ til gavn for landbruget – samt miljø og trivsel i Odsherred. Der er ingen tvivl om, at efterspørgslen efter økologisk og bæredygtigt producerede fødevarer fremover vil stige. Initiativet er så meget mere velkomment, da det konventionelle landbrug er ramt af store permanente afsætningsproblemer og kan se frem til en fortsat meget lav værditilvækst.

Måske skulle Borgmesteren og socialdemokraterne i byrådet også melde sig som kursusdeltagere. Så ville de sikkert som noget af det allerførste blive belært om, at økologer overhovedet ikke bruger plantebekæmpelsesmidler på deres marker.

Hvis Odsherred Kommune for alvor vil arbejde for at blive en bæredygtig grøn kommune, der vil fremme økologisk produktion, er det nok en rigtig god ide, at kommunen afholder sig fra at bruge pesticider på kommunens fortove og pladser.

Kim Mariegaard
Byrådsmedlem i Odsherred (EL)
Mosbyvej 36
Nykøbing Sj.