Enhedslistens ændringsforslag til kommunens budget.

Når byrådet tirsdag d. 7. oktober skal vedtage kommunens budget for de kommende år, stiller Enhedslisten en  række ændringsforslag til det budgetforslag, som er indgået mellem alle byrådets øvrige partier.

Enhedslisten deltager ikke i årets budgetforlig. De øvrige partiers forslag er udtryk for en nedsparingsstrategi. Denne strategi fører til ringere vilkår for de socialt udsatte og de svagest stillede samtidig med at udviklingen i kommunen stagnerer og at der tabes arbejdspladser. Enhedslistens forslag søger at afbøde nogle af de negative virkninger af forligspartiernes forslag.

Enhedslisten ønsker med disse ændringsforslag til budgetforliget at sikre velfærden, skabe bedre uddannelsesmuligheder og transportfaciliteter, samtidig med at vi vil sikre indsatsen for natur og miljø.

Ændringsforslag 1
Budgetforliget indgået mellem Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Odsherredlisten og Venstre indeholder indfrielse af et lån på 8 millioner kr. for at nedbringe kommunens kassebeholdning. Da Odsherred kommune i den grad mangler investeringer i velfærd og kommunens infrastruktur, og da det aldrig har været billigere at låne penge finder Enhedslisten det uforståeligt at lånet foreslås indfriet.

Enhedslisten foreslår at lånet på de 8 millioner kr. ikke indfries, det herved frigjorte beløb anvendes til at investere i forbedring af velfærden og infrastrukturen for kommunens borgere

Ændringsforslag 2
De 10 millioner kr. der spares på det specialiserede socialområde – bl.a. ved hjemtagning af klienter til kommunen – anvendes indenfor undervisningsområdet og daginstitutionerne med et rammebeløb på 6 millioner kr. og indenfor det specialiserede sociale område med et rammebeløb på 4 millioner kr.
Beløbene anvendes til at øge indsatsen for at inkludere og integrere de hjemtagne samt forbedre forholdene for de borgere hvis vilkår er blevet forringet som følge af nedlæggelse af væresteder m.m.
Enhedslisten finder det yderst problematiske at de ressourcer der frigøres ved at nedlægge væresteder og hjemtage personer anbragt udenfor kommunen foruddiskonteres som budgetmæssige besparelser. Vi mener at disse ressourcer bør anvendes til at integrere, inkludere og forbedre de personers forhold, som er berørt af hjemtagningen og nedlæggelser af væresteder m.m. Hvis der ikke anvendes rigtig mange ressourcer på disse opgaver, kan konsekvenserne kun blive at de berørte personer får ringere vilkår. I forbindelse med skolerne er det ikke kun de hjemtagne børn, men undervisningen i de klasser hvor de hjemtagne anbringes, der påvirkes i negativ retning. Det vil være til skade for alle børnenes velbefindende og indlæring. Folkeskolerne skal tilføres flere ressourcer.

Enhedslisten foreslår derfor at uddannelsesområdet tildeles et rammebeløb på 6 millioner
1. De tildelte midler anvendes efter skolernes behov til implementering og inklusion. De enkelte institutioners lærere, ledelse og skolebestyrelser planlægger og beslutter hvordan de tildelte ressourcer skal anvendes.
2. Der tildeles et rammebeløb 4 millioner til det specialiserede sociale område til sikring af kvaliteten i de tilbud der gives til hjemtagne borgere evt. til at forbedre normeringen på værestederne for psykisk handikappede og etablering af relevante boligfaciliteter.

Ændringsforslag 3
Flere ressourcer til reparation og vedligeholdelse af kommunes stier til bløde trafikanter.
Som det fremgår af forvaltningens indstilling til Miljø- og Klimaudvalgets møde d. 13. maj 2014 er kommunens veje, fortove og stier i en ret elendig forfatning, efterslæbet er af forvaltningen opgjort til omkring 50 millioner kr. Ud fra både helbredsmæssige og miljømæssige kriterier er det hensigtsmæssigt at borgerne bruger stisystemerne til daglig transport og motion, men det sker ikke i ret stort omfang, fordi stiernes vedligeholdelses-stand er for ringe og fordi kommunens stisystem ikke er sammenhængende.
I 2015 bør kommunen påbegynde en proces der inden 2025 kan skabe et sammenhængende velholdt og velfungerende stisystem der primært skal understøtte Odsherreds indbyggeres daglige transportbehov.
Enhedslisten foreslår derfor At der afsættes et rammebeløb på 4 millioner til:
1. Reparation og vedligeholdelse af fortove og det eksisterende stisystem for at øge tilgængeligheden for kommunens borgere.
2. Etablering af gang-cykelstier (opmaling og skiltning) på den gamle rute 21 fra Lammefjordsdæmningen til rundkørslen nord for Vig. (Dette vil også til dels medvirke til at opfylde den aftale Holbæk, Kalundborg og Odsherred kommune har indgået om at integrere de respektive kommuners stisystemer.)
3. Reparation af vejnettet i kommunens byer og landsbyer.

Ændringsforslag 4
Som indenfor det specialiserede sociale område er Enhedslisten også modstander af, at man indenfor sundhedsområdet kalkulerer med, at et såkaldt 360 graders eftersyn skal medføre besparelser på 6 millioner kr. Hvis der lige med et snuptag kan findes 6 millioner har man ind til nu sløset med kommunens midler. Da vi ikke antager at dette er tilfældet kan de kalkulerede besparelser kun gennemføres hvis aktiviteten indenfor området reduceres.
Enhedslisten foreslår derfor at der ikke på forhånd kalkuleres med besparelser som konsekvens af 360 graders eftersynet.
Enhedslisten foreslår at:
Hvis der kan frigøres midler som følge af 360 graders eftersynet anvendes midlerne indenfor området til intensivering af genoptræningen og investering i rekreationsfaciliteter for kommunens borgere, der i stigende omfang efter hospitalsophold hjemsendes, uden at kunne klare sig på anstændig vis i eget hjem.

Ændringsforslag 5.
Der afsættes en pulje på 500.000 (til en puljeansættelse) m.h.p iværksættelse af projekter til fremme og styrkelse af økologisk og bæredygtig produktion samt afsætning af produktionen i Odsherred.

Ændringsforslag 6.
Det er vigtigt at vise, at Odsherred Kommune har tillid til sine borgere.

Enhedslisten foreslår derfor at:
1. Kontrolgruppen angående socialt bedrageri nedlægges
2. Kommunen fjerner muligheden for anonym anmeldelse af formodet socialt bedrageri på kommunens hjemmeside.
3. Fjerner den opsøgende efterforskende del af kontrolgruppens arbejde. (Det fremgår jo af de sager der er blevet ført at meget af det der karakteriseres som socialt bedrageri skyldes at lovgivningen er kompleks – uklar og vanskelig at forstå – åbenbart også for kommunernes eget personale.)
4. Ressourcer og personale overføres til servicering af borgerne.
5. Evt. mistanke om forsøg på misbrug af offentlige midler skal behandles som enhver anden bedragerisag. Altså anmeldes til politiet, efterforskes af politiet og afgøres ved domstolene.