Verden skal reddes fra kernevåben

Kommentar af Clark Pratt, byrådsmedlem for EL-Odsherred

Jeg voksede op i Groton, Connecticut i USA, hvor General Dynamics Electric Boat Division havde sin produktion. Et el-skib er ikke den samme slags bæredygtig opfindelse som en el-bil. Electric Boat lavede (og laver stadigvæk) militærets undervandsbåde, hvis drivkraft var små kernekræftværker og hvis eneste formål var at rejse ubemærkede under havets overflade med atommissiler klar til 3. verdenskrig.

Der var mange af vores naboer, som var stolt af den produktion og følte sig sikre, selv om de vidste at, hvis Sovjetunionen angreb USA, var Groton en af de top ti mål i landet, både for at ramme produktion hos General Dynamics og for at vælte broen over floden, og fange nogle af undervandsbådene, ved flådebasen længere op. Selv om de vidste, at vores huse, skoler, kirken og alle de søde mennekser, vil fordampe væk. Jeg var en del af det mindretal, som mente at kernevåben aldrig må bruges – hverken som first strike, som hævn eller som trussel. De skulle afmonteres og denne del af historien og denne angst fra den Kolde Krig skulle forsvinde for evigt.

Nu er vi mange flere, både i USA og i verden. ICAN fik Nobel Fredsprisen i 2017 og kampen for et atomvåbenstop tog et stort skridt i kampen mod afvikling, da Honduras som land nummer 50 ratificerede FN-traktaten, der forbyder atomvåben. Dermed skal traktaten ratificeres d. 22. januar. Det bør være en dag, som danskerne fejrer endnu mere end de glædede sig over Joe Bidens indsættelse som Præsident nr. 46. Det er også en ny start for politik, for medmenneskelighed og for dialog. Men den danske regering har boykottet de møder som har handlet om traktaten op til nu. Socialdemokraterne og deres allierede synes at kernevåben stadig er en måde at forsvare den vestlige verden fra alle de farlige fjender.

Vi må blive mere oplyst og mere visionære. Atomkrig, om vi har 60.000 eller 14.000 missiler, er lige så dødbringende for alle parter, som det var, da jeg voksede op i USA i 1970erne. Jeg føler mig ikke meget mere sikker i Asnæs end i Groton. Masseødelæggelsesvåben kan ikke længere maskere sig som en del af diplomati og sikkerhedspolitik – de er, det de lover, når man køber dem – masseødelæggelsesvåben. Jeg vil kæmpe for en mere fredelig verden, uden atomvåben, uden trusler, og hvori både Danmark og USA repræsentere en verdensudvikling baseret på FN målene og traktater, ikke grådighed, frygt og mistro.

Clark Pratt, Enhedslisten Odsherred

23.1.2021