Regeringen vil underminere retsstaten

Kommentar af Kim Mariegaard, tidligere byrådsmedlem for EL

I Danmark har vi indtil nu haft en retsstat, der bygger på, at der er lighed for loven. Lighed for Loke såvel som for Thor, har det lydt i mere end hundrede år.Men sådan skal det åbenbart ikke være mere.

Regeringen vil nu fordoble straffen for kriminalitet begået i visse områder af landet. Den slags tiltag er uhørte i et retssamfund, og vi må håbe at forslaget aldrig bliver realiseret. Ellers kan vi risikere, at en ung i Søllerød får den halve straf for at videresende nøgenbilleder af mindreårige, end en ung i Nivå ville få. Eller en biltyv i Gentofte, der begår uagtsomt manddrab, slipper med den halve straf i forhold til en tilsvarende biltyv, der begår uagtsomt manddrab i Vollsmose.

Ja, det lyder fuldstændigt ude i hampen. Men Regeringen vil åbenbart springe op og falde ned på et af de allervigtigste principper i et retssamfund.

Regeringens forslag bryder også med et andet princip i vores demokrati. Forslaget bygger nemlig på, at det er politiet – altså den udøvende magt – der skal udpege de områder, hvor straffene skal fordobles. Som bekendt bygger vores demokrati på en tredeling af magten i den dømmende, lovgivende og udøvende magt. Men hvis det er qpolitiet – der jo er regeringens magtapparat – bliver det altså regeringen, der bestemmer hvor straffen skal fordobles og ikke domstolene. Som det ellers ville være ifølge magtens tredeling i et retssamfund.

Det er skuffende, at der i Venstre – der trods alt bryster sig af at være et liberalt parti – tilsyneladende ikke er en eneste, der tør stå på mål for retssamfundet og grundværdierne i det danske demokrati.

Bragt i Nordvestnyt mandag d. 5.3. 2018