Ø STØTTER IKKE LUKNING AF VARMTVANDSBASSIN

Den største sag på byrådets dagsorden tirsdag den 28. november var spørgsmålet om lukning af varmtvandsbassin, som ligger ved Baeshøjgård.

Enhedslistens byrådsmedlem Amalie Petersen forklarede om partiets holdning:

– Selvfølgelig skal vi beholde det her varmtvandsbassin. Når vi taler forebyggelse, så har det en kæmpestore effekt at have sådan et bassin. Og vi synes, at vi skylder ALLE vores borgere – og især dem, der har brug for vores hjælp – at give dem de bedst mulige vilkår. Og det gør vi altså med det her varmtvandsbassin.

Hun påpegede, at den gavn, de mennesker, der bruger bassinet, ikke kan gøres op i penge. Og hun understregede, at byrådet ikke har forudsætninger for at vide, hvad det er for økonomiske konsekvenser, det har for andre dele af kommunens sundhedsvæsen, hvis man lukker for bassinet.

– Det er i hvert fald et sats, jeg slet ikke er villig til at tage. Det kan ikke gøres op i penge, for når vi taler om mennesker, så handler det om retten til førlighed og en værdig fremtid.

Amalie påpegede også, at det ikke er alle medlemmer af byrådet, der har en plads i byrådets Social-, Ældre- og Psykiatriudvalget (SÆP) og sagde:

– Så er byrådet altså vores eneste mulighed for at ytre og lufte en anden holdning end den, der er blevet taget i udvalget. Det er det, der bliver gjort her, og det synes jeg er positivt. Det betyder ikke, at vi ikke har respekt for det arbejde og de rigtig svære beslutninger, der nogle gange skal tages i udvalget. Men det betyder, at vi har en anden holdning, og det skal der være plads til.

Så tilføjede hun dernæst, at hvis byrådet endelig skal tale om demensindsatsen, så er det i hvert fald holdningen i Enhedslisten, at byrådet ikke har prioriteret den nok, og at det er det, der betales for nu.

– Hvis vi havde den politiske vilje til at få det til at fungere for alle brugerne, så ville vi også finde en løsning, der virker for alle – om det så er et demenshus, en ombygning eller hvad, det kan være.

– Så i Enhedslisten kommer vi ikke til at støtte op om lukning af varmtvandsbassinet, som er placeret ved Baeshøjgård.

For lukningen stemte Nyt Odsherred, Socialdemokratiet, Frit Fællesskab og Danmarksdemokraterne (16). Imod var Enhedslisten, SF, De Radikale, De Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti (9).