Kommunebudget 2016

Heller ikke i år er Enhedslisten en del af budgetforliget. Nedenfor følger byrådsmedlem, Kim Mariegaards, indlæg ved byrådets 1. Behandling af budgettet.

Som bekendt har Enhedslisten ikke været inviteret med ind i det selskab, som har strikket et budgetforlig sammen. Vi kan derfor ikke deltage i koret af gensidige lovprisninger af det gode samarbejde.

Vi mener omvendt heller ikke, at vi kan være med til at tage ansvar for en aftale, vi ikke har haft indflydelse på og ikke har haft mulighed for at påvirke.

Men nok om det. Lad os vende os mod det opnåede forlig – som der bestemt også for Enhedslisten er positive elementer i.

Det er positivt at der er fundet midler til arbejdstidsaftale med lærerne. Det er positivt at der afsættes flere midler til de svage trafikanter. Det er bestemt også positivt med flere midler til driften af områderne sundhed og ældrepleje. Det er områder som også for Enhedslisten har højeste prioritet.

Det er blevet hævdet at dette godt nok er et stramt budget, men ikke er et nedskæringsbudget. Det er både rigtigt og forkert.

Det er rigtigt at dette budget giver nogle driftsudvidelser på det sociale område.. Men vi må heller ikke glemme, at budgettet blandt andet hviler på nedskæringer af netop sundhedsområdet (6 millioner i 2015 og 6 millioner i 2016). Nedskæringer som sandt nok ikke er en del af dette budget – men er besluttet før budgetprocessen gik i gang.

Så spørgsmålet er hvor meget udvidelsen reelt er på.

I Enhedslisten er vi da også i tvivl om, det er nok til at rette op på og fremtidssikre sundheds og plejeområdet.

Vi vil også sætte spørgsmålstegn ved, om det er nødvendigt at have så store overskud af driften og en evigt voksende likviditet.

Vi skal huske, at en kommune ikke er en privat forretning, som måler sin succes ved konstant at generere større og større overskud. En kommunes formål er derimod at yde borgerne (også de svageste borgere) den bedst mulige service.

Vores succesmåler hedder tilfredse borgere.

Til sidst bemærker vi at det såkaldte omprioriteringsbidrag indregnes fuldt ud i overslagsårene (2017-19). Til gengæld indregnes ingen steder, at en rigtig stor del af dette bidrag gerne skulle komme retur til Odsherred igen. Ihvertfald hvis vores nuværende Venstre-regering holder, hvad den lover.

De danske kommuner ser ud til ville håndtere omprioriteringsbidraget meget forskelligt. Så vidt jeg er underrettet indregner København slet ikke omprioriteringsbidraget i sit budget. Aalborg indregner at få hele bidraget retur og andre kommuner indregner kun bidraget med 50 %.

Det er nogle af de ting man kunne se på.