Ikke uvilje mod at beskytte drikkevandet i Odsherred

Debatindlæg af Peter Bomholt, Medlem af EL-Odsherreds bestyrelse.

I fredagens Nordvestnyt (24.2.23) var der to indlæg, der handlede om at der er stor uvilje mod at beskytte Odsherreds drikkevand. Det beror nok på en misforståelse, hvis Claus Starup mener, at vandværkerne er uvillige til at beskytte drikkevandet. Vandværkerne er naturligvis interesserede i at beskytte deres drikkevandsboringer mod at blive forurenet med pesticider.

Hele miseren skyldes, at lovgivningen er udformet så tåbeligt, at vandværkerne og landmændene skal indgå frivillige aftaler, der indebærer, at vandværkerne skal betale landmændene erstatning for ikke at anvende pesticider og gødning i boringsnære områder og dermed forurene drikkevandet.

Landmændene på den ene side stiller store erstatningskrav. Da det er svært for vandværkerne at forklare borgerne, at de skal betale store erstatninger for at få landmændene til at undlade at bruge pesticider i de boringsnære områder, er det klart, at det er rigtig svært at få forhandlet de aftaler på plads.

Det gælder ikke kun i Odsherred; det er faktisk et landsdækkende problem.

Lovgivningen indebærer også, at hvis der ikke er indgået frivillige aftaler inden 2023, vil der blive udstedt forbud mod at anvende pesticider i de områder. Nogle landmænd ser frem til, at det bliver forbudt at anvende pesticider i de boringsnære områder, fordi et forbud efter deres mening vil være det samme som en ekspropriation, og at de derved kan opnå en højere erstatning end ved frivillige aftaler.

For os forbrugere kan det forekomme ret vanvittigt, at vi skal betale landmændene for ikke at forurene drikkevandet. Det er jo ikke landmændenes vand. Vandet er en fælles ressource, som ingen har ret til at ødelægge.

Landmændene burde lade være med at bruge pesticider, der slår de mikroorganismer, svampe og bakterier mv., der normalt omdanner forskellige organiske stoffer til uorganisk næring til markens planter.

I dag er der pesticidrester i over halvdelen af drikkevandsboringerne i Danmark, og mange vandværker har lukket boringer eller blander vand fra forskellige boringer for at komme under grænseværdierne for bestemte pesticidrester.

Da landbrugets anvendelse af pesticider giver anledning til store samfundsmæssige problemer ikke blot omkring drikkevandet og folkesundheden, men også for både flora og fauna, f.eks. insekterne, der er helt afgørende for bestøvning af planterne – også nytteplanterne – bør brugen af pesticider begrænses stærkt og mange steder helt forbydes.

Peter Bomholt Andersen

Strædet 6