Enhedslisten vil udvikle – ikke afvikle – den offentlige sektor

I Nordvestnyt 30. oktober har man spurgt til spidskandidaternes bud på Odsherreds økonomi og udlicitering. Her er vores svar på de to spørgsmål:

Økonomi
Først og fremmest skal vi ikke lade os binde af den spændetrøje, regeringen og Kommunernes Landsforening har bundet kommunerne med. Vi skal ikke holde igen af angst for straffebøder.

Enhedslisten går kun ind for skatteforhøjelser, hvis det er nødvendigt. Kommuneskatten med ens skatteprocent for alle er nemlig uretfærdig. Vi vil alligevel ikke fraskrive os muligheden. I sidste ende er det vigtigste nemlig ikke, hvad vi betaler i skat, men hvad vi får for pengene.

Der er andre muligheder, vi hellere vil tage i brug. Det drejer sig især om dækningsafgiften, som er en skat på erhvervsejendomme. Enhedslisten er imod kommunale gratisydelser til erhvervslivet. Også grundskylden er en mulighed. Den rammer ganske vist alle – men især dem, der har de største grundværdier.

Nej til udlicitering
Enhedslisten er modstandere af at udlicitere kommunale opgaver. Udlicitering fører til forringelser og fordyrelser. På kort sigt kan der ganske vist spares meget på at udlicitere. Private virksomheder er villige til at dumpe priserne for at komme ind på markedet. På længere sigt vil priserne dog stige. Og når først det offentlige har afviklet sine virksomheder, vil det blive meget dyrt at tage opgaverne tilbage igen.

Enhedslisten har en vision om, at vi i fællesskab kan forvalte samfundet efter behov og ikke efter profit. Når det ikke længere er offentlige myndigheder, der udfører opgaverne, forsvinder borgernes mulighed for demokratisk indflydelse og indsigt. I Enhedslisten vil vi udvikle – ikke afvikle – den offentlige sektor.

Kim Mariegaard
Spidskandidat for Enhedslisten-Odsherred