Enhedslisten afviser millionbesparelser på socialbudgettet

Byrådsmedlem for Enhedslisten, Amalie Petersen, gik imod den fem millioner kroner store besparelse på social-, ældre- og psykiatriområdet, som byrådet gennemførte på sit seneste møde.
Det kommer til at gå ud over de svageste borgere i kommunen, hvis det nedskæringsforslag, som det såkaldte SÆP-udvalg (social-, ældre- og psykiatri) havde udarbejdet, blev vedtaget, fremhævede Enhedslistens byrådsmedlem, Amalie Petersen. Det synspunkt var hun ikke ene om. Også Handicaprådet havde i et høringssvar fremhævet de meget uheldige konsekvenser, der vil følge med vedtagelsen af besparelserne, og det lænede hun og partiet sig op ad.
Hun påpegede i stedet, at pengene til dækning af den overskridelse af budgettet, som flertallet ønskede at gennemføre inden for budgettet, måtte findes et andet sted. Det mente hun ikke var et budgetbrud, men skulle det være tilfældet, så var hun og Enhedslisten villige til at tage det med.
– Nogen vil helt sikkert sige, at det er et budgetbrud. Det synes vi ikke. Vi synes, at det er så stort et besparelsesbeløb, at det skal gå ud over budgettet. Så vi afviser, at støtte op om de her besparelser, de er uspiselige for os, sagde hun.
Hun understregede, at Enhedslisten synes, at det er usolidarisk over for de ældre og socialt udsatte borgere. Det mest solidariske vil efter hendes mening være at søge at finde pengene andre steder.
– Hvad der egentlig er de menneskelige og langsigtede konsekvenser af det her, det kan Handicaprådet ikke gennemskue, og det kan Enhedslisten heller ikke, og så er det svært for os at støtte op om det. Efter vores mening er området skåret helt ind til benet. Så vi vil ikke kunne støtte at spare yderligere på det her område. (mbp)