1181 gange tak for tilliden

Af Kim Mariegaard, nyvalgt byrådsmedlem for Enhedslisten i Odsherred

Byrådsvalget gav en fantastisk valgsejr for Enhedslisten i Odsherred.

Ved valget tirsdag blev Enhedslisten i Odsherred for første gang valgt i Byrådet. Det skete med et brag: 1181 vælgere stemte på os. Hvilket gav 1 mandat i Byrådet, hvor pladsen besættes af Kim Mariegaard.

Det gode resultat kom i hus selv om valgkampens start for os blev lidt kaotisk, da den spidskandidat vi først havde valgt (Clark Pratt) – på grund af stramme regler om udenlandske statsborgeres stemmeret – alligevel ikke kunne stille op. Der måtte altså skiftes ud i toppen af listen relativ kort tid før valget.

Det har været en forrygende valgkamp, hvor både kandidater og vores aktivister har ydet en kæmpeindsats. Der er blevet knoklet med deltagelse i vælgermøder, uddeling af valgfoldere i de fleste af Odsherreds byer og opsætning af plakater. Den indsats vil vi gerne takke for – I har gjort det rigtig godt.

Også stor tak til alle de, som har stemt på os. Tak for den store tillid, I viser os. Vi vil gøre vores for at leve op til forventningerne.

Indtil videre har vi indgået en aftale med de andre partier bag borgmester Thomas Adelskov, som sikrer os nogle gode placeringer i Miljø- og Klima-udvalget, hvor vi har fået næstformandsposten, samt Social og Forebyggelses-udvalget. Samtidig med at vi ikke er bundet til flertallets politik. Men står politisk frit i forhold til de øvrige partier i flertalsgruppen, da vi netop ikke står bag det politiske indhold i konstitueringsaftalen. Det er vigtigt at bemærke: Enhedslisten kæmper for det samme som før valget.

Med kun et mandat kan vi selvfølgelig ikke flytte politiske bjerge, men vi vil arbejde for åbenhed om beslutninger, at alle har en mulighed for at blive hørt og støtte nær-demokratiet. Vi vil arbejde for mere solidarisk velfærd, flere fælles løsninger, mere vedvarende energi og økologi, bedre og billigere kollektiv trafik – og meget andet.

Forandringer sker ikke af sig selv, og vi håber, at I vil være med til at lægge pres på byrådsflertallet. Så vi kan skabe Forandringer i Fællesskab.

På vegne af Enhedslisten – Odsherred

Kim Mariegaard