Bestyrelsens beretning 2019 – 2020

Det følgende er i hovedtræk et tilbageblik over arbejdet i bestyrelsen, Enhedslisten

Odsherred, fra perioden februar 2019 til februar 2020. For mere præcise beskrivelser henvises til referater mv. på hjemmesiden. Årets opgaver har været præget af aktivismen omkring folketings- og EP-valg, fokus på regeringens antisociale flygtningepolitik og nedskæring i velfærd, og en del lokale arbejde med byrådet og diverse udvalg.

De to valgkampagner (FT og EP valg)

Der var fantastisk opbakning fra mange af vores medlemmer især med alt det praktiske omkring valget, plakater, valgmøder, gadearbejde, osv. Bestyrelsen er meget stolt over de kræfter, som vores medlemmer kommer med igen og igen. Vi koordinerede noget af vores indsats med Kalundborg og Holbæk, og havde besøg både af regionssekretær Jørgen Holst og FT-kandidat Eva Flyvholm til noget af vores gadearbejde. Der var også en del som var valgtilforordnede hele to gange – tak til dem!

Kommunale opgaver

Nu er undertegnede halvvejs gennem byrådsperioden og sidder i Miljø og klimaudvalget og Børne- og uddannelsesudvalget. Året der er gået, har været præget af vores krav på større åbenhed, mere realistiske tidsrammer for beslutninger (f.eks. i lokalplan høringer og budgethøringer) og en anstændig socialpolitik. Der har været mange vigtige sager som bestyrelsen har fulgt med i. Det har været en stor hjælp at både bestyrelsesmedlemmer og Kim (vores tidligere byrådsmedlem) og andre medlemmer på ad hoc basis har kunnet give vejledning og støtte til undertegnede.

Andre opgaver

Flere af vores medlemmer deltager  i landsdækkende og regionale arbejdsgrupper og udvalg om retssikkerhed, offentlig transport, uddannelse- og skoleområdet, handicapområdet, m.fl.

Vores kerneprincipper for alt arbejde har fortsat været:

Bæredygtighed

Nærdemokrati og decentralisering

Øget velfærd

Investeringer i offentlige jobs

Satsning på kommunal produktion og beskæftigelse

Organisering

Bestyrelsen agerede mindst to gange om måned som baggrundsgruppen til at gennemgå dagsordener. Det gjorde vi i form af skype samtaler som formøder til udvalgs- og byrådsmøderne.

Vi arbejder meget med at bekæmpe nedskæringer, stille alternativer til New Public Management og fremføre vores valgløfter. Vores modstand til besparelse i specialundervisning har betydet at vi har været udenfor budgetforlig.

Andre højdepunkter

Vi organiserede en demonstration og fællesspisning for en anstændig flygtningepolitik i juni i Nykøbing.

Vi holdt vores høst/medlemsfest i september hos Clark i Asnæs og vores vinter/julefrokost/medlemsfest i december hos Alf i Rørvig.

Medlemmer.

Vi er 48 medlemmer i februar 2020. Medlemstal er faldet med tre i løbet af året. Som altid, påhviler der afdelingen en forpligtelse til at modtage de nye medlemmer på en måde, så de nye medlemmer får lyst til aktiv deltagelse i møder og ikke mindst aktiviteter.

Medlemsmøder

Siden sidste generalforsamling har vi afholdt månedlige medlemsmøder og flere temamøder. I gennemsnit har der været 710 deltagere til vores medlemsmøder.

Facebook-siden som vi oprettede op til Byråds-valget – Enhedslisten i byrådet i Odsherred – bliver fulgt af 377 personer. Selvom ikke alle bor i kommunen, giver detmuligheden for nå rimelig langt ud med opslag af forskellig art. Vi har også en gruppe på facebook – Enhedslisten Odsherred – som er en lukket gruppe med 40 medlemmer.

Bestyrelsen

Bestyrelsen består af Sara Lynge, Merete Hornecker, Else Andersen, Peter Bomholt og Clark Pratt. Det skal understreges at bestyrelsesmøderne er åbne for alle medlemmer og annonceres med tid og sted på vores hjemmeside (odsherred.enhedslisten.dk). Referaterne af både bestyrelsesmøder og medlemsmøder kan også findes på hjemmesiden.

Klummer/Læserbreve

Vi har haft læserbreve jævnligt i Nordvestnyt (mindst 20 i år!)

1. Maj

Kim og Torben A. var vores kontaktpersoner til Kultursol/1. maj styregruppen. Det blevbesluttet at det var kun SF og Ø som holdt 1. maj sammen i 2019 og skal igen i 2020.

Fremadrettet:

Andre ideer til kontakt: facebook, kulturfolk, fagforeninger, voksenundervisnings folk,interessegrupper, de unge, læserbreve, fagskolerne

Alle medlemmer opfordres til at give feedback omkring vores arbejde i byrådet og evt. indslag i avisen eller på hjemmesiden.

På vegne af Bestyrelsen, Clark Pratt Asnæs, d. 4. februar 2020