Bestyrelsens beretning 2018 – 2019

Det følgende er i hovedtræk et tilbageblik over arbejdet i bestyrelsen, Enhedslisten

Odsherred, fra perioden marts 2018 til februar 2019. For mere præcise beskrivelser henvises til referater mv. på hjemmesiden. Årets opgaver har været præget af det lokale arbejde med byrådet og diverse udvalg, samt initiativer for at involvere flere medlemmer i aktiviteterne og for at skabe mere socialt samvær.

Kommunale opgaver

Kort før generalforsamlingen i 2018, begyndte vi vores anden periode med et medlem i Byrådet (med poster i Miljø og klimaudvalget og Børne- og uddannelsesudvalget). Året der er gået, har været præget af den store debat omkring skolestruktur, men der har været mange andre vigtige sager som bestyrelsen har fulgt med i. Det har været en stor hjælp at både bestyrelsesmedlemmer og Kim (vores tidligere byrådsmedlem) og andre medlemmer på ad hoc basis har kunnet give vejledning og støtte til Clark (vores nuværende byrådsmedlem).

Vores kerneprincipper for kommunalpolitiske arbejde har fortsat været:

Bæredygtighed

Nærdemokrati og decentralisering

Øget velfærd

Investeringer i offentlige jobs

Satsning på kommunal produktion og beskæftigelse

Organisering

Bestyrelsen agerede mindst to gange om måned som baggrundsgruppen til at gennemgå dagsordener. Det gjorde vi i form af skype samtaler som formøder til udvalgs- og byrådsmøderne.

Vi arbejder meget med at bekæmpe nedskæringer, stille alternativer til New Public Management og fremføre vores valgløfter. Det har betydet at vi har været udenfor i de to store forlig siden sommeren – budget 2019, hvor Enhedslisten var det eneste parti, som ikke var med, og skolestruktur, hvor både Ø og V trak sig under forhandlinger.

Andre sager

Vi er begyndt at gøre klar til FT-valg og Europaparlaments-valg, med mobilisering af kræfter og arbejdsplan for de 21 dage de formelle kampagner varer. Dette indebærer også møder med Kalundborg og Holbæk og vores fælles kandidat Eva Flyvholm

Vi holdt vores sommer medlemsfest i august og besøgte Malergården i Plejerup og spiste sammen hos Torben ved Vig Lyng.

Vi holdt vores vinter medlemsfest i december som julefrokost hos Alf i Rørvig.

Medlemmer.

Vi er 51 medlemmer i medio februar 2019. Medlemstal er steget med tre i løbet af året. Som altid, påhviler der afdelingen en forpligtelse til at modtage de nye medlemmer på en måde, så de nye medlemmer får lyst til aktiv deltagelse i møder og ikke mindst aktiviteter.

Medlemsmøder

Siden sidste generalforsamling har vi afholdt månedlige medlemsmøder og flere temamøder. I gennemsnit har der været 710 deltagere til vores medlemsmøder. Vores medlemmer har også deltaget i landsdækkende konferencer, regionsrepræsantskabsmøder og netværksmøder på landsniveau.

Facebook-siden som vi oprettede op til Byråds-valget – Enhedslisten i byrådet i Odsherred – bliver fulgt af 365 personer. Selvom ikke alle bor i kommunen, giver detmuligheden for nå rimelig langt ud med opslag af forskellig art.

Vi har også en gruppe på facebook – Enhedslisten Odsherred – som er en lukket gruppe med 36 medlemmer.

Bestyrelsen

Bestyrelsen består af Sara Lynge, Merete Hornecker, Torben Rahm, Peter Bomholt og Clark Pratt. Det skal understreges at bestyrelsesmøderne er åbne for alle medlemmer og annonceres med tid og sted på vores hjemmeside (odsherred.enhedslisten.dk). Referaterne af både bestyrelsesmøder og medlemsmøder kan også findes på hjemmesiden.

Klummer/Læserbreve

Vi har haft læserbreve jævnligt i Nordvestnyt.

1. Maj

Kim og Torben A. er vores kontaktpersoner til Kultursol/1. maj styregruppen. Det er besluttet at det er kun SF og Ø som holder 1. maj sammen i 2019.

Fremadrettet:

Andre ideer til kontakt: facebook, kulturfolk, fagforeninger, voksenundervisnings folk,interessegrupper, de unge, læserbreve, fagskolerne

Alle medlemmer opfordres til at give feedback omkring vores arbejde i byrådet og evt. indslag i avisen eller på hjemmesiden.

På vegne af Bestyrelsen, Clark PrattAsnæs, d. 10. februar 2019