Bestyrelsens beretning 2016 – 2017

Det følgende er i hovedtræk et tilbageblik over arbejdet i bestyrelsen, Enhedslisten Odsherred, fra perioden marts 2016 til marts 2017. For mere præcise beskrivelser henvises til referater mv. på hjemmesiden. Årets opgaver har været præget af både det lokale arbejde med byrådet og diverse udvalg, samt initiativer og demonstrationer for at trække opmærksomhed og skabe modstand til nedskæringer.

Kommunalarbejde

Hovedparten af vores energi i disse måneder har været baggrundsarbejde og netværksarbejde forbundet byrådet.

Vores kerneprincipper for kommunalpolitiske arbejde har fortsat været:

Bæredygtighed som princip

Nærdemokrati

Øget velfærd

Investeringer i offentlige jobs

Satsning på kommunal produktion og beskæftigelse

Organisering

Bestyrelsen agerer mindst to gange om måned som baggrundsgruppen til at gennemgå dagsordener og prioritere vores indsats med hhv. Sundhed– og forebyggelsesudvalg, Miljø- og klimaudvalg, og Byrådet. Det gør vi i form af skype samtaler som formøder til udvalg og byrådsmøderne. Børne- og undervisnings baggrundsgruppen har mødtes et par gang for at drøfte UTA2 arbejde.

Vi arbejder meget med at bekæmpe nedskæringer, stille alternativer til New Public Management og fremføre vores valgløfter.

Andre sager

Vi har været hovedkræfter i organisering af 2 demonstrationer med Velfærdsalliancen (12. maj og 15. september 2016) og 1 demonstration i forbindelse med FN’s internationale dag for socialretfærdighed (20. februar 2017).

Vi tog initiativ til at organisere en mangfoldighedscafe hvor vi inviterede flygtninge, indvandrere og øvrige borgere til at dele mad og dialog sammen.

Vi holdt vores sommer medlemsfest i september og besøgte Under Himlen i Egebjerg.

Vi holdt vores vinter medlemsfest i december som en Juleaktion og julefrokost med de reformramte.

Medlemmer.

Vi er 44 medlemmer i primo marts 2017. Medlemstal er faldet lidt i løbet af efteråret – dog har der været både nye indmeldt og tilflyttede medlemmer, hvilket afbalancerer de ca. 8medlemmer som er gået ud eller har flyttet fra Odsherred. Som altid, påhviler der afdelingen en forpligtelse til at modtage de nye medlemmer på en måde, så de nye medlemmer får lyst til aktiv deltagelse i møder og ikke mindst aktiviteter.

Medlemsmøder

Siden sidste generalforsamling har vi afholdt månedlige medlemsmøder og flere temamøder.

I gennemsnit har der været 5-7 deltagere til vores møder.

Vores medlemmer har også deltaget i landsdækkende konferencerregionsrepræsantskabsmøder og netværksmøder på landsniveau.

Facebook-siden som vi oprettede op til Byråds-valget – Enhedslisten i byrådet i Odsherred – bliver fulgt af 313 personer. Selvom ikke alle bor i kommunen, giver detmuligheden for nå rimelig langt ud med opslag af forskellig art.

Fra gammel tid har vi også en gruppe på facebook – Enhedslisten Odsherred – som har 70 medlemmer. Og kan ligeledes bruges til spredning af informationer.

Bestyrelsen

Bestyrelsen består af Kim Mariegård, Torben Rahm, Peter Bomholt, Alf Theilgård og Clark Pratt. Det skal understreges at bestyrelsesmøderne er åbne for alle medlemmer og annonceres med tid og sted på vores hjemmeside (odsherred.enhedslisten.dk). Referaterne af både bestyrelsesmøder og medlemsmøder kan også findes på hjemmesiden.

Klummer/Læserbreve

Vi har haft læserbreve jævnligt i Nordvestnyt.

1. Maj

Clark er vores kontaktperson til Kultursol/1. maj styregruppen. Selv om vi har været i tvivl om, hvor meget vi får ud af vores deltagelse, synes vi det er et vigtigt arrangement at holde liv i og påvirke retninger af.

Fremadrettet:

Andre ideer til kontakt: facebook, kulturfolk, fagforeninger, voksenundervisnings folk,interessegrupper, de unge, læserbreve, fagskolerne

Alle medlemmer opfordres til at give feedback omkring vores arbejde i byrådet og evt. indslag i avisen eller på hjemmesiden.

På vegne af Bestyrelsen, Clark PrattAsnæs, d. 20. februar 2017