Bestyrelsens beretning 2011 – 2012

Vores vedtægter stiller godt nok ingen krav om, at der skal aflægges en beretning på generalforsamlingen. Alligevel synes vi, at det er en god måde at få et overblik over, hvad der er sket i afdelingen i løbet af året. Vi starter med det organisatoriske.

Medlemmer:
I oktober 2011 var vi 32 medlemmer af Enhedslisten i Odsherred. Det var en medlemsfremgang på over 88 %.
Selvom vores medlemstal stadig stiger, sker det nu i et mere adstadigt tempo. Fra oktober 2011 til oktober 2012 er vores medlemstal kun steget med 34,4%. Fra 32 til 43 medlemmer.
En stor del af fremgangen er kommet henover sommeren 2012 – især efter regeringens blå skatteforlig i juni måned.

Medlemsmøder:
Siden sidste generalforsamling har vi haft 10 medlemsmøder (heraf har 2 været annonceret som offentlige møde).
Udover medlemsmøder har vi i foråret holdt en jubilæumsfest, hvor vi fejrede afdelingens første 10 år som selvstændig afdeling – og i august en kommunalpolitisk temadag.
I gennemsnit har der været 7,8 deltagere i vores møder – svarende til 18 % af 43 medlemmer. Tallene dækker over, at vi har været alt fra 3-15 deltagere. Flest til de to møder, vi har haft om finanslov 2012 og 2013, begge med Chr. Juhl som oplægsholder (15 og12 deltagere).De gange, hvor vi har været 4-5 fremmødte til medlemsmøder, har det ikke været de samme 4.-5 hoveder (udover bestyrelsen).

Fremmødet til medlemsmøder fordeler sig således:
November 2011: Finanslov med Chr. Juhl – 15 deltager
August 2012: 12 deltager (Finanslov med Christian Juhl)
April 2012: 8 deltagere (årsmødeforberedelse 2 og valg af delegerede)
Januar 2012: Occupy, indignados osv. med Rosa Lund – 7 deltagere
Juni 2012: 7 deltagere (kommunalpolitisk idéværksted)
Februar 2012: 6 deltagere (diskussion af EL’s mål og skolepolitik)
Marts 2012: 5 deltagere (årsmødeforberedelse 1)
December 2011: 4 deltagere (evaluering af finanslovsforløber/planlægning af foråret)
Maj2012 : 4 deltagere (beretning om årsmøde og evaluering af 1. maj)
September: 3 deltagere (ny folketingskandidat – besøg af Troels)

August 2: 5 deltagere (kommunalpolitisk værksted – besøg af Jesper Kiel)
Jubilæumsfesten i marts havde 9 deltagere.

Bestyrelsesarbejdet
På sidste generalforsamling valgte vi en bestyrelse bestående af Alf, Thorkild og Kim (også kontaktperson og kasserer). Selvom vi først kom rigtigt i gang i januar (og Thorkild har været bortrejst et par måneder) er det lykkedes at skabe en godt arbejdende bestyrelsen. Således har vi i perioden holdt 6 bestyrelsesmøder, hvor både bliver diskuteret aktuel politik og praktiske opgaver, som ikke kan vente til næste medlemsmøde. Det skal understreges at bestyrelsesmøderne er åbne for alle medlemmer og annonceres med tid og sted på vores hjemmeside (odsherred.enhedslisten.dk). Referaterne af både bestyrelsesmøder og medlemsmøder kan også findes på hjemmesiden.
De 6 bestyrelsesmøder er holdt 29.1. (Kim og Thorkild), 22.4. (Kim og Thorkild), 24.5. (Kim, Alf og Thorkild), 4.7. (Kim, Alf og Thorkild), 20.8. (Kim og Thorkild), 17.9. (Kim, Alf og Thorkild).
Af de 6 møder har bestyrelsen kun været fuldtallig 3 gange. Det er for sårbart med kun 3 medlemmer af bestyrelsen. Derfor vil det være godt, hvis vi kunne blive flere i bestyrelsen (4-5 medlemmer). Så gør det ikke så meget, hvis et af medlemmerne ikke kan komme til et møde. Selvom vi kommer til det senere, kan jeg røbe at de 3 nuværende bestyrelsesmedlemmer genopstiller. Men på betingelse af at bestyrelsen udvides.

Nordvestsjællands-samarbejde
En nyskabelse i løbet af året er også opbygning af et tættere samarbejde mellem Enhedslistens afdelinger i Nordvestsjælland. Samarbejdet foregår mest som netværksmøder mellem kontaktpersonerne for afdelingerne i Holbæk, Kalundborg og Holbæk – samt MF Nikolaj Villumsen. På møderne, som vi har holdt 3 af indtil videre (16.4, 18.6., 22.8.), snakker vi om hvordan det går i afdelingerne, udveksler erfaringer og får da også lidt nyt fra Christiansborg. Fra os deltager Kim i møderne.
Som et resultat af samabejdet indbød Holbæk-afdelingen til et hastindkaldt fælles medlemsmøde om skatteforlig 28.6. i Holbæk. Fra Odsherred deltog 3 i dette møde.
Vi kan også forvente at blive inviteret til fest i Kulturkasernen i Holbæk 10. november med masser af politiske talere og levende musik. Der arbejdes også på fælles intromøder for nye medlemmer.

Andre aktiviteter i forhold til EL på landsplan

• I februar deltog Kim og Tprben i Strategiseminar (med diskussion afpapiret om EL’s fremtidige mål).
  • Kim deltog i slutningen af marts i et todages Organisationsværksted i Høje Tåstrup.
  • I slutningen af april deltog Kim og Peter H i EL Region Sjællands GF i Roskilde 29.4.
  • I starten af maj (bededagsferien) deltog Kim og Peter H og i EL’s Årsmøde på Nørrebro i Kbh.
  • I starten af september var Thorkild til Lyttemøde i Ringsted (en af aktiviteterne op til finanslovsforhanl.)
  • Thorkild er også medlem af EL’s lærernetværk og deltager i den sammenhæng i en del møder.
På Gaden
I løbet af året har vi været på gaden med uddeling af materialer fire gange. Alle gange i gågaden i Nykøbing.
  • 12. maj samlede Peter P, Peter H, Thorkild, Kim og Nikolaj Villumsen underskrifter mod EU’s finanspagt
  • 16. juni var Peter P., Juan og Kim på gaden med flyers om EL’s bud på en rød skattereform.
  • 30.juni var Peter P, Peter H og Kim igen på gaden for at protestere mod regeringens blå skattereform
  • 14. juli (midt i skoleferien) delte Merete og Alf flyers ud om regeringens fleksjobreform og modstanden mod den.
  • Vi kunne desværre ikke samle nok folk til at lave en Folkehøring om finanslovskrav i starten af september.

Klummer/Læserbreve
Nordvestnyt har lavet en spalte med en klumme/synspunkt – med adgang for alle partier og politikere valgt i Nordvestsjælland.
EL Odsherred er kommet med og vi skriver en klumme i Nordvestnyt ca. hver 3. uge. Det samme gør EL Holbæk og Nikolaj Villumsen. Så der luftes jævnligt EL-synspunkter i Nordvestnyt.
Indtil nu har vi i klummerne skrevet om skolestruktur i Odsherred (Thorkild), Fleksjob- og førtidspensions-reform (Merete), forværrelse af dagpengeloven og alle de, som risikerer at falde ud af systemet (Kim)og sidst har Thorkild skrevet en lang klumme, hvor han bruger debatten om Dovne Robert til at filosofere over arbejdsbegrebet. Thorkild havde også på klummeplads en artikel med vores vurdering af Odsherreds skoleforlig.
Udover klummerne har Thorkild haft læserbrev om skolestruktur (som også var vores hørringssvar vedr. dette. Kim har haft læserbreve om både skattereform og om regeringens akutpakke til at afbøde dagpengeforringelser.

1. Maj
Afdelingen var selvfølgelig også i år med til at arrangere 1. maj på havnen i Nykøbing. Vi havde Nikolaj Villumsen som vores taler.
Peter P, Peter H og Thorkild indgår i en lille idé-gruppe sammen med et par SF’ere om hvordan fremtidens 1. maj på havnen kan laves. Disse mødes d. 10. oktober. Senere vil de så inddrage bredere kredse i arbejdet.

Andre aktiviteter
Selvom det ikke er noget vi har organiseret eller koordineret har det været positivt at konstatere, at der har været deltagere fra EL Odsherred i den antiracistiske demonstration Århus for Mangfoldighed i marts, Folkets Parlament i Kbh. 4. juni og demonstrationen ved Vejlegården 4. august til støtte for 3F’s faglige blokade. Og der har også været et par stykket af sted til protestdemo ved Folketingets åbning 2. oktober.

Opsamling
Så selvom jeg godt kunne blive lidt deprimeret, når vi sad 3 til et medlemsmøde, så er det samlede billede af året alligevel opløftende. Og tegner et billede af en aktiv afdeling i vækst. Aldrig har vi været så mange og aldrig har vi haft så mange medlemsmøder og aktiviteter før i afdelingens 10 år.

Fremadrettet:
Vi vil da også få brug for masser af aktive kræfter i den næste periode. Den regering, som de fleste af os havde håbet ville føre en mere social og rød politik end VKO, har skuffet gevaldigt. Der er mere end nogen sinde før brug for et folkeligt pres på regeringen – for at den ikke skal lave en masse dårligdomme sammen med de borgerlige.

På det lokale plan har et byrådsvalg i november 2013. Og hvis den politiske udvikling med tilbagegang for S og SF – og fremgang for EL – holder, er der gode muligheder for, at vi får mindst én plads i byrådet. Det kan nævnes at der allerede 6. november er en aktivitet i den sammenhæng. Der inviterer de radikale i Odsherred alle partier til at deltage i et møde om, hvordan vi får flere engageret i lokalpoltik.
Internt i EL vedtog sidste årsmøde at igangsætte en revidering af vores principprogram (nogle snakker om et nyt PP). HB har nedsat et udvalg, som gennemgår det eksisterende program. Udvalget vil så komme med deres forslag til ændringer. Disse forslag skal så diskuteres på seminarer og i afdelingerne, samt på årsmødet 2013. Derefter fortsætter diskussionerne af det nyformulerede program – hvorefter en endelig vedtagelse kan ske på årsmødet i 2014.
Året vil altså også byde på masser af diskussion af vores program, visioner osv. Diskussioner som vi gerne skulle have så mange som muligt af vores medlemmer med i.