Vigtigst, hvad vi får for skattekronerne

Af Kim Mariegaard, spidskandidat for Enhedslisten i Odsherred

Onsdag d. 9. oktober var der politisk talkshow med reklamemanden og forfatteren Knud Romer. Knud Romer fremførte på showet en idé, om at Odsherred kunne tiltrække flere indbyggere af hans type ved at indføre særlig lav skat for forfattere og andre kunstnere. I Enhedslisten mener vi ikke, at skattesænkninger vil få flere børnefamilier (forfattere eller ej) til at flytte til Odsherred.

Vi har heldigvis allerede mange kunstnere og kreative folk bosat i Odsherred – uden at skulle lokke med lave skatter. De er flyttet hertil, fordi vi i Odsherred blandt andet har en flot natur og et aktivt kulturliv.

Skattens størrelse er ikke det vigtigste, når potentielle tilflyttere skal vurdere, om deres nye hjem skal være i Odsherred.

Det er langt vigtigere, hvad vi får for vores skattekroner. Hvis skattekronerne bruges på velfungerende lokale skoler i aktive lokalsamfund, et blomstrende aktivt kulturliv med gode biblioteker, teater m.m. og en god varm støtte og hjælp til vores ældre medborgere, så vil de fleste betale deres skat med glæde. Og overveje Odsherred som et godt sted at bo, arbejde og leve.