Troels Juels 1 maj tale

Enhedslistens 1. Maj taler på havnen i Nykøbing Sj. var Troels Juel, som udover at være  folketingskandidat for EL også er kandidat for Folkebevægelsen mod EU ved parlamentsvalget 25. maj. Her følger hans tale:

Glædelig første maj. Jeg er rigtig glad for at stå her i dag, som den første 1. maj taler, efter Enhedslisten i november er kommet i byrådet for første gang.

Første maj er en dag, hvor vi kan glæde os over de sejre, som arbejderbevægelsen har opnået gennem de sidste hundrede år. Sejre, som betyder, at almindelig lønmodtagere ikke længere skal bo under usle forhold. Sejre, som betyder, at fællesskabet fungerer, når vi tager hånd om syge og fattige, og at ingen skal efterlades uden støtte fra fællesskabet.

Tidligere levede almindelige arbejdere uden sygesikring og boede stuvet sammen i små lejligheder – eller gik som daglejere til en ussel løn. Det kan vi glæde os over er fortid nu,

Men første maj er ikke en dag, som skal gemmes væk på museum. For politik handler hvordan verden ser ud i dag – og hvordan verden skal se ud i morgen.

Enhedslisten vil et socialt og bæredygtigt Danmark, hvor mennesker skal have det godt, uanset om de har en kort eller lang uddannelse – og uanset, om mennesker er inden for eller uden for arbejdsmarkedet.

Vi vil en verden, hvor det ikke er markedet, der skal bestemme over menneskers tilværelse. Vi vil et samfund, hvor vi passer på hinanden og hvor de bredeste skuldre bærer de tungeste byrder.

Det er derfor, at vi hjalp den socialdemokratiske regering til magten.

Men når vi gang på gang ser en socialdemokratisk regering trække i en forkert retning, så har vi alle sammen et problem. Problemet blev tydeligt formuleret af finansminister Bjarne Corydon, der i august sagde, at “Konkurrencestaten er den nye velfærdsstat”

Den tankegang kan Enhedslisten aldrig støtte.

Og når Helle Thorning og Bjarne Corydon gennemfører lærer-lock-out med den dybeste foragt for offentligt ansatte – eller når regeringen vælger skattelettelser til de rigeste, mens imens at arbejdsløsheden eksploderer i områderne uden for indre København – så er vores svar klart:

Helle Thorning og Bjarne Corydon: Det er efterhånden svært at se forskel på jer og på de borgerlige. I skal tage jer gevaldigt sammen, hvis I vil have håb om at vinde regeringsmagten efter næste valg!

I dag er det arbejdernes internationale kampdag. Det sker i en tid, hvor lønmodtagere i Danmark og Europa er under pres fra EU’s borgerlige politik.

Og lige netop idéen om at gå fra velfærdsstat til konkurrencestat er helt central, når vi snakker EU – og EU-parlamentsvalget d. 25. maj. EU’s hovedfokus er de fri markedskræfter – og ikke almindelige mennesker. Derfor anbefaler Enhedslisten at stemme på Folkebevægelsen mod EU.

Og der er masser af eksempler på, at EU undergraver vilkårerne for lønmodtagere

Social dumping er et massivt problem.

Og når EU baner vejen for, at grådige arbejdsgivere underbyder danske overenskomster, så skal vi sige fra. Det er ikke de østeuropæiske arbejdere, der er problemet – det er EU, der er et asocialt system.

Folkebevægelsen er klar i mænglet: vi har ikke noget imod, at mennesker fra andre lande kommer og bor arbejder i Danmark. Vi synes faktisk, at det er rigtig fint, at andre mennesker vil komme til Danmark. Men det skal kun være tilladt, hvis det sker på danske løn- og arbejdsvilkår.

Vi skal ikke have en konkurrencesamfund, hvor grådige arbejdsgivere kan spille lønmodtagere fra forskellige lande ud imod hinanden.

Derfor skal vi give EU venstreorienteret modstand!

EU vil et Europa, hvor markedskræfterne frit kan bestemme over menneskers tilværelse og de demokratiske institutioner, som er opbygget i medlemslandene.

Helt konkret, så betyder det, at når rengøring i Kalundborg Kommune bliver udliciteret,

så er det EU der har skabt rammerne for udliciteringen gennem EU’s udbuds-direktiv. Resultatet var 29 fyrede rengøringsfolk, et endnu større antal rengøringspersonaler som blev sat ned i tid – og en meget ringere service til Kalundborgs borgere.

Med andre ord er EU-regler med til at sørge for, at Martin Damm kan få sin borgerlige politik gennemført i Kalundborg Kommune – og at Venstre-borgmestre over hele landet kan presse på for flere udliciteringer.

Derfor skal vi give EU venstreorienteret modstand!

Men der findes også langt værre eksempler, som da EU betalte virksomheder som Carlsberg, Glyngøre og Flügger og i støtte til at flytte arbejdspladser ud af landet. I alt 111 millioner fra EU’s strukturfonde er blevet brugt til at støtte virksomheders udflytning.

EU’s eliter mener åbenbart, at i en tid, hvor manglen på arbejdspladser er et af de største problemer som Danmark står over for, så skal en udvikling – der i forvejen er skadelig – speedes op, så flere arbejdspladser kan forlade Danmark.

Endnu en grund til at give EU venstreorienteret modstand!

Hvis I vil være med til at kæmpe for sociale og bæredygtige løsninger fra EU-parlamentet, så skal I stemme på Folkebevægelsen mod EU den 25. maj. I EU-parlamentet, så har alt vores arbejde bund i tre principper:

For det første: hvis vi kan forhindre EU i at få mere magt, så gør vi det.

Hvis vi kan få magt tilbage til Folketinget, så gør vi det.

På alle de områder, hvor EU allerede bestemmer, så fører vi politik ud fra Folkebevægelsens idégrundlag – hvor vi blandt andet kæmper for, at arbejdsmarkedets parter selv kan forhandle og afgører sagerne uden overstatslig indblanding fra EU. Og vi kæmper for, at EU’s markedsfokus ikke skal bestemme alt.

Men det er vigtigt at forstå, at EU-parlamentet ikke fungerer lige som det danske folketing. Selv om der skulle komme et venstreorienteret flertal i EU-parlamentet, som vil forbyde social dumping, så vil det ikke ændre, at EU stadig kan lave indgreb i eksempelvis strejkeretten.

Er det så lige meget hvem, at vi vælger til EU-parlamentet? Nej, det er det ikke – men tingene hænger sammen.

Når EU-positive partier går til valg på, at de vil forhindre social dumping, så er det selvfølgelig positivt. Men hvis deres partier hjemme på Christiansborg ikke tør tage kampen op mod EU, så det kun tomme løfter.

I den forbindelse vil jeg lige bemærke, at Enhedslisten har stillet forslag om, at arbejdstilladelse skal være en forudsætning for at arbejde i Danmark.

Helt konkret skal kravet for at få lov at arbejde i Danmark være, der arbejdes på danske løn- og arbejdsvilkår, ud fra den gældende overenskomst.

Det vil være et af de mest effektive værn mod social dumping, og give en udbredt kontrol med hvilken løn, som udenlandske arbejdstagere har.

Men ingen af ja-partierne er parate til at stemme for forslaget – netop fordi, at forslaget går stik imod EU’s regler om at sætte de frie markedskræfter over alle andre hensyn.

Folkebevægelsen kæmper for en social, miljømæssig og økologisk bæredygtig udvikling. Vi vil et andet Europa, et Europa hvor arbejderbevægelsen kan opnå nye sejre.

Så kære venner, den 25. maj står kampen om, vi vil give endnu mere magt til EU. Valget handler om, om den borgerlige politik som EU trækker ned over hovedet på Europas lande, skal have lov at stå uimodsagt.

Enhedslisten mener, at vi skal give EU venstreorienteret modstand. Og det skal vi gøre, ved at sætte vores røde kryds ved liste N, Folkebevægelsen mod EU.

Tak for ordet og glædelig 1. maj!