Stop hetzen mod de arbejdsløse !

Det altdominerende flertal af arbejdsløse har kun et ønske, og det er at komme tilbage i arbejde. Derfor er det meget ubehageligt at opleve den mistænkeliggørelse af vores arbejdsløse medborgere, som har præget den seneste tids debat.

De seneste år er tusindvis af danskere blevet arbejdsløse på grund af den økonomiske krise. Det er for flertallets vedkommende mennesker, som har passet deres job og betalt deres skat til fællesskabet hele livet. De skal ikke hetzes og mistænkeliggøres. De skal have en hjælp og støtte til at komme tilbage i arbejde. Og de skal have rimelige økonomiske forhold i den periode, de er arbejdsløse.

Arbejdsløsheden er ikke de arbejdsløses skyld

Der er en ubehagelig tendens til  at give de arbejdsløse skylden for deres arbejdsløshed. Og antyde at de “vælger” at være arbejdsløse. For overhovedet at modtage kontanthjælp skal man tage de job, der findes og selv aktivt søge job. Ellers smækkes kassen i. Problemet er ikke, at de arbejdsløse er dovne. Problemet er, at der ganske enkelt ikke findes job til alle arbejdsløse. I øjeblikket er der omkring 8-10 arbejdsløse per ledigt job.

Ydelserne er for lave – ikke for høje ¨

Overførselsindkomsterne til arbejdsløse er ikke for høje. De er for lave. En almindelig LO-lønmodtager mister omkring halvdelen af sin indkomst, hvis hun/han mister sit job og kommer på dagpenge. Faldet er endnu større, hvis han/hun ryger på kontanthjælp. I de seneste årtier er det blevet dyrere og dyrere at blive arbejdsløs. For 20 år siden udgjorde dagpengedækningen over 70 procent, i dag udgør den under 50 procent. En af årsagerne er, at man med satspuljeforliget besluttede ikke at lade overførselsindkomsterne følge den almindelige indkomstudvikling. Det betyder, at det år for år bliver dyrere at blive arbejdsløs.

Kan ramme os alle

Arbejdsløsheden kan ramme os alle, og derfor har vi alle en interesse i, at der findes et sikkerhedsnet som griber os, når uheldet er ude. Det er ikke udtryk for krævementalitet. Det er udtryk for det solidariske fællesskab, som gør Danmark til et stærkt samfund.
Med venlig hilsen Christian Juhl