Politikere i Kejserens nye klæder ?

Af Thorkild Brandt-Hansen, bestyrelsesmedlem i EL Odsherred.

“Han har jo ikke noget på!” sagde barnet, da kejseren – alias Odsherred Byråd – tronede forbi ned ad ” Demokratisk Underskudsvej”.
Helt ret har knægten ikke. Det store illusions- og paradenummer omkring skoleforliget har nu skabt stor sandsynlighed for, at nu og i nærmeste fremtid vil det blive meget værre: Lokalsamfundet samt skolens arbejds- og læringsmiljø vil stille og roligt opleve en glidende opløsning af tilknytningsprincippet og demokratiet. Helt ind i lokalsamfundet og det enkelte menneske.
Hvis der ellers er noget, der kan få et lokalsamfund og skolen til at blomstre, er det netop disse to ting i forening. Nu vil der i stedet være tale om at afblomstre og visne.

Politisk har det måske netop været meningen? For hvad er ellers meningen med hovedsageligt at anskue en ny skolestruktur ud fra en ren økonomisk vinkel?
Hvor kan spores grundlaget for eksempelvis: Lokalsamfunds-, social- ,bolig- og miljøpolitik? For slet ikke at tale om arbejdsmiljø- og børne- og ungepolitik, og allermest: hele meningen med at holde skole?
Åbenbart skal skoler med djævelens vold og magt lukkes eller lukkes ned. På tværs af befolkningens interesser og ønsker. Men det tør man tilsyneladende ikke sige højt til befolkningen. Sæt de opdager, hvad der ligger gemt inde i aftalen!

Politikerne i Odsherred Byråd har blot lavet et stykke rendyrket kommunikationsarbejde. Hvornår vil de så gå i gang med et politisk arbejde? Endda et befolkningsinddragende demokratisk, politisk arbejde?
Se, det ville være ordentlig økonomi! For det kan betale sig. Både på kort og lang sigt.

Ovenstående var EL Odsherreds klumme i Nordvestnyt, onsdag d. 26. september 2012.