Odsherreds fremtid

Af Clark Pratt, fhv. spidskandidat til byrådsvalget for EL-Odsherred

Ved hørings-mødet om ny kommuneplan torsdag d. 22. august på Aksen i Asnæs fortalte embedsmænd fra Odsherred Kommune om 12-års planen frem til 2025. De nævnte ikke de 30 millioner som skal spares væk i 2014 og 2015 fra de mest udsatte borgere. Fokus var derimod på Geopark konceptet og landskabet som grobund for vækst.

Vi må satse på et samfund, hvor alle har noget at lave, ingen går ned med stress eller er langtidsledige. Dermed undgår vi at blive afhængige af pendler, turister og større fabrikker eller grisefarme. En omorganisering af arbejdet vil også gøre os mere kloge på, hvilke ønsker og behov borgerne har for mere samvær og støtte fra deres medmennesker. Vi vil også kunne skabe en mere demokratisk økonomi, hvor produktion og forbrug er knyttet til ægte behov.

Igangsætter? Hvis kommunen, banker og forsikringsselskaber opretter en fond og køber 5 % af de ejendomme, som er til salg i Odsherred, så vil brikkerne begynde at falde. Vi kunne igen have en befolkning som bor, hvor de gerne vil og har råd til det. De ejendomme som bliver købt af fonden kan derefter sælges igen eller bruges til kulturhuse, væresteder, bæredygtige landsteder til kommunal madproduktion, m.m.

Så kan vi begynde at nyde vores Geopark med vores naboer og de besøgende.