Odsherredborgmesterens hammer

Peter Bomholt Andersen, medlem af EL-Odsherreds bestyrelse, havde 21. April dette indlæg i Nordvestnyt.

Dansk Arbejdsgiverforening har i deres nyhedsbrev Agenda lavet en liste over de kommuner, der er bedst til at straffe kontanthjælpsmodtagerne økonomisk, hvis de forsynder sig mod reglerne om fremmøde, jobsøgning og aktivering, Odsherred kommune straffer 40 procent af sine jobparate kontant-hjælpsmodtagerne og indtager hermed en »flot« fjerdeplads blandt de mest straffende kommuner.

Dansk Arbejdsgiverforeningen roser de kommuner, der straffer mest for deres konsekvens og den socialdemokratiske borgmester Thomas Adelskov i Odsherred Kommune er åbenbart helt på linje med DA i den sag. Thomas Adelskov udtaler »Vi vedtog for tre-fire år siden, at det skulle have konsekvenser, hvis man ikke opfyldte lovens krav«.

Men er det nu så enkelt, som DA og Adelskov mener?

Man kunne måske have forventet, at en socialdemokratisk borgmester i højere grad var i stand til at forstå, at mange af de såkaldte jobparate kontanthjælpsmodtagere slet ikke er så jobparate endda, men er belastet af en række andre problemer, der gør, at de har vanskeligt ved at overholde det strikse regelsæt. Det kunne jo også tænkes at de mange »straffeaktioner« i bl.a. Odsherred er udtryk for at kommunen ikke formår at holde kontakten og yde støtte til de svageste kontanthjælpsmodtagere.

I andre kommuner som Hørsholm, Ærø og Furesø behøver de åbenbart ikke disse straffeaktioner. De tre kommuner sanktionerer under 5 procent af deres kontanthjælpsmodtagere og er altså åbenbart i stand til at løse deres opgaver på en måde, så der ikke er behov for at straffe de af deres borgere, der ikke har de kompetencer og kvalifikationer, der i stadig stigende grad kræves for at komme ind på arbejdsmarkedet og derfor er i den ulykkelige situation at de er tvunget til at leve af kontanthjælp.

Det er efterhånden åbenlyst, at Socialdemokraterne har slugt store dele af den primitive liberale reto-rik om, at hvis man bare sparker folk hårdt nok i r…, skal de nok makke ret.

Men selv om Socialdemokratiet har tage et tigerspring mod højre, behøver I vel ikke at købe hele det liberale menneskesyn. Vel, borgmester Adelskov?

Peter Bomholt Andersen

Strædet 6