Stop pensionsalderens himmelflugt

Debatindlæg af Clark Pratt, byrådsmedlem og kontaktperson for Enhedslisten-Odsherred

Hvis du er yngre end 40 år kan du først gå på pension når du er 72. Hvis du er 50 kan du gå på pension når du bliver 69.

Den stigende pensionsalder er en kæmpe fordel for de borgerliges sponsorer altså arbejdsgiverne. Den stigende pensionsalder medfører en udvidelse af arbejdsstyrken, det betyder at det bliver vanskeligere for alle lønmodtagerne at få forbedret løn- og arbejdsforholdene.

Det der er mere mærkværdigt, er at Socialdemokratiet også støtter pensionsalderens himmelflugt. Socialdemokratiet fører sig jo frem som lønmodtagernes parti, de burde støtte at pensionsalderen fastfryses på det nuværende niveau. Lappeløsningen med at nogle særligt udsatte grupper kan gå tidligere pension er måske gavnligt for nogle, men slet ikke godt nok.

I Enhedslisten vil vi arbejde for at pensionsalderen fastfryses på det nuværende niveau. Hvis arbejdsgiverne ønsker at beholde folk længere i jobbene, må det være deres ansvar at tilbyde nogle løn og især arbejdsforhold, der er attraktive nok til at lønmodtagerne ønsker at fortsætte med at arbejde udover den nuværende pensionsalder.

Clark Pratt
Næsholmvej 4, Asnæs