Nej til Rema 1000 på Lårbakken

– eller “Kan man bestikke et byråd med en rundkørsel ?”

Indlæg af Peter Bomholt Andersen, medlem af EL Odsherreds bestyrelse.

Rema 1000 vil bygge et nyt supermarked og en del boliger på Lårbakken mellem Odsherredvejen og Nørre Asmindrup. Ja Rema 1000 er ovenikøbet indstillet på at betale for etableringen af en rundkørsel hvor Gl. Nykøbingvej krydser Odsherredvej. Naturligvis skal der være direkte afkørsel fra rundkørslen til Remas store parkeringsplads med tankstation.

Ja de er rigtig smarte de Rema-folk, med den beliggenhed kan de tilbyde både pendlerne der bor i Nordodsherred og sommerhusfolket indkøbsmuligheder, så de ikke behøver at ulejlige sig ind til forretningerne i Nykøbing, Højby eller Rørvig. Ved deres tilbud om at opføre boliger på området sikrer de sig også at der ikke er andre detailhandelskæder der kan slå sig ned i området. For en rundkørsel forærer Kommunen altså Rema 1000 en perfekt geografisk konkurrencefordel frem for de øvrige dagligvarebutikker med tilnærmelsesvis samme vareudbud i Nordodsherred.

At det fører til endnu en ødelæggelse af et karakteristisk landskab,der ind til nu åbner sig smukt når man kører op ad Lårbakken på Odsherredvejen tages der ikke hensyn til. Det kan da godt være at vores borgmester og flertallet i byrådet mener at det vil være en pryd for Geoparken med endnu en gang huse på et skrånende terræn ligesom i Vig.

Kommunen har ganske vist besluttet at der skal laves en detailhandelsanalyse, men den slags bestillingsarbejde har ofte en tendens til at underbygge de signaler som Kommunens toppolitikere og embedsværk udsender.

I kommuneplanen er Nykøbing og Asnæs ganske vist blevet udpeget som de to handelscentre i kommunen og i den forbindelse havde det været mere hensigtsmæssigt at henvise Rema 1000 til en placering i en af de 2 byer. Der står også i kommuneplanen at byvæksten fortrinsvis skal foregå ved udfyldning i de nuværende byer, men det ser man åbenbart stort på når storkapitalen kommer med favorable tilbud (i hvert fald for dem selv).

Samtidig er det ret svært at finde en begrundelse for at større dele af Odsherreds landskab skal omdannes til boligkvarterer. I de sidste par år er der vedtaget adskillige lokalplaner til boligbyggeri. Prognoserne siger at Odsherreds befolkning vil stige med godt 1000 indbyggere frem til 2030, der er pt. ca. 600 boliger til salg i Kommunen. Alene de 600 boliger kan rumme de godt 1000 nye indbyggere der forventes inden 2030. Hvorfor skal vi så plastre landskabet til med endnu flere boliger.

Peter Bomholt Andersen

Rørvig