Måske var jeg ikke tydelig nok…?

Af Amalie Petersen, byrådsmedlem for Enhedslisten Odsherred.

På tirsdagens byrådsmøde (26. april) skulle byrådet stemme om et principielt forbud mod pesticider i BNBO’er. Altså om kommunen skal gå ind og hjælpe vandværkerne og landmændene med at lave frivillige aftaler vedrørende kompensation for, at landmændene ikke må sprøjte pesticider omkring vores grundvandsboringer.

Som de eneste i byrådet, stemte Enhedslisten imod dette forslag. Det budskab, der ligger bag denne modstand er tydeligvis ikke gået helt korrekt og rent igennem.

Af helt principielle grunde, finder vi det absolut absurd, at vi overhovedet skal diskutere, hvorvidt nogen måde forurenevores grundvand og tilmed modtage en kompensation for allernådigst at undlade. Enhedslisten mener ikke det kan være rigtigt at borgerne skal betale for ikke at få forurenet grundvand – det er faktisk en menneskeret at have adgang til rent vand – bare spørg FN! Og lige netop fordi hele lovgivningen til at begynde med, er så komplet latterlig og lugter af, at ingen tør tage de svære og upopulære beslutninger, og fordi den private ejendomsret endnu engang viser sig vigtigere end naturen og vores helbred, så måtte vi stemme imod. Enhedslisten tør godt tage upopulære beslutninger selvom det måske gør, at vi bliver fremstillet som ikke-grønne og imod bare for at være det. Men hvis der er en ting jeg håber skinner igennem i mit byrådsarbejde, så er det at Enhedslisten og mig selv kæmper hårdt for klimaet, miljøet og naturen, for det meste i ental.

Nogle vil mene, at det jo er ligegyldigt at stemme imod et forslag, som er vedtaget i folketinget og sendt videre til implementering i kommunerne, og det blev da også nævnt under byrådsmødet. Dog vil jeg sige dette: hvordan er noget nogensinde blevet ændret til det bedre? Ved at ingen sagde noget om det fordi de ikke tænkte de kunne gøre noget for at ændre det?