Inspiration og realisme i klimapolitik

Debatindlæg af Clark Pratt, byrådsmedlem for Enhedslisten i Odsherred.

Tak til NV Nyt for et fint debatindlæg 15.02 “Uden dråber …” og til Odsherred Kommune for forslaget til et §17, stk. 4 udvalget for grøn omstilling og bæredygtig udvikling. I Enhedslisten er vi meget enige i, at der skal være lokalt ejerskab, samarbejde og inspirationsdeling, hvis vi skal forebygge de værste konsekvenser af klimaændring og gøre Odsherred og Verden mere bæredygtig.

Problemet er, at man ofte opfatter grøn omstilling som en vækststrategi og at konceptet bæredygtig udvikling blokerer for det faktum, at vi mennesker bør sætte gang i afvikling, så resten af naturen kan udvikle sig. Redaktøren skriver om den gode nyhed “, at CO2-udslippet er stagneret i et år, hvor der var … global (økonomisk) vækst på 2,9 procent. … For vi skal ikke glemme, at befolkningen i størstedelen af verdens lande har brug for en pæn økonomisk vækst”!

Nu har jeg læst internationale udviklingsstudier på universitet, arbejdet med græsrødderne i 10 år, de 4 af dem i Angola og Zimbabwe, og fulgt med FN’s Verdensmål. Jeg er overbevist om, at den skæve udvikling som har domineret siden kolonitiden og har beriget det globale syds elite og det globale nords elite, uden af have været demokratisk, bæredygtigt eller miljøansvarligt IKKE løser hverken fattigdom eller klimakrise. Vi kan ikke satse på den sygelige vækst og forbrugskultur, Europa og Nordamerika har haft på bekostning af folket, frihed og ressourcerne i Afrika, Sydamerika og Asien – hverken fortsat for “os” eller opgraderet for “dem”. En afvikling af militæret, af rovdrift på havet og landbrug, af eliternes overforbrug af råstoffer – det vil alt sammen give grobund for en mere retfærdig OG bæredygtig omfordeling. Det er ikke vækst, vi mangler; det er næstekærlighed og samvittighed.

I §17 kommissoriet ser vi den samme fejl – en kæmpe tro på grøn omstilling som erhvervsdrivende. Her står der “Målet med arbejdet i udvalget er derfor at stille forslag til hvordan projekter og indsatser kan være med til at skabe arbejdspladser og erhvervsudvikling”.

Det kan være fint nok, hvis vi er villige til at ændre vores adfærd, så vi producerer, køber, spiser, genbruger og deponerer så lidt som muligt og vi sikrer indkomst og indflydelse til alle, som vil med på den bæredygtige bølge. Men så skal vi ikke have svineproduktion, festivaler og forlystelsesparker og sommerhusområder, hvor der ikke stilles krav til energi, vand, kemi og biodiversitet. Don’t panic, but don’t stand still!