Hvad skal vi leve af?

Af Clark Pratt

Jeg var for nogen tid siden til kriseseminar i Enhedslisten. Dagen handlede om finanskrisen, som i Danmark har gjort at vi glemmer fokus på medmenneskelighed og bæredygtighed. Hvad skal vi leve af i fremtiden? – spørger politikere og almindelige folk bekymrede.

Finanskrisen er ikke en lille virus i den ellers sunde kapitalistiske krop. Kapitalismen ER en finanskrise, en evig søgen efter at få større værdi ud af andre folks arbejde, penge, ejendom, idéer, osv. Selv om vi mærker det kun når vi mister arbejde, opsparing og mulighed for at låne flere penge til et nyt køkken eller bil, er krisen et konstant globalt fænomen.

Hvis det er ok, at de familier, selskaber og institutioner, som er dygtigst til at drive rovdrift, både kan samle uanede mængder magt og rigdom OG spille os ud i mod hinanden OG spille roulette med vores små investeringer og forsikringer – så er svaret på “hvad vi skal leve af” således: Vi skal leve af unødvendige ting som effektivisering, konkurrence, iværksætteri, reklamer, forsikring, sikkerheds- og overvågningssystemer og våben mm. Og selvfølgelig kan vi sælge en masse affald fra andre lande til hinanden. Hvis vi ikke synes det er ok – så har vi en anden opgave: Vi skal hurtigst muligt afvikle kapitalismen og ændre vores eget lille ”talentshow”- liv, hvor vi selv er i centrum, til et mere solidarisk liv. Vi skal sige stop til krig og besættelser rundt omkring i verden, stop for børnearbejde og slaveri, konventionelt landbrug, industriel fødevareproduktion og overdrevent forbrug. Vi skal styrke en kollektiv livsstil, hvor flere generationer og familier bor sammen og deles om de få ting, man behøver at have det godt, og ikke kun overleve. Vi skal lokalt producere, forbruge og genbruge så meget som muligt, ikke for at være selvoptagede eller protektionistiske, men for at tage stilling til, hvilke ting der fylder vores liv. Er det elektronik, sommerhus, pesticider og ferierejser, eller er det mennesker og natur? Behøver vi arbejde 37,5 timer om ugen, så vi kan skynde os rundt og bruge pengene, låne nogle flere og gå på arbejde igen? Danmark siges at være et rigt land i en globaliseret verden i kommunikations- eller informationssamfundet. Men hvornår får vi tid til at kommunikere med vores børn, deres venner, vores naboer OG vores fiender med mere end små digitale beskeder og trusler? Vi må bruge vores hjerner til kreative løsninger på stress, depression, kriminalitet, stigende stof- og alkohol misbrug og verdens praktiske og åndelige fattigdom.

Det må være slut med vækst og konkurrence. Menneske-racen er groet som en King Kong, der nu ødelægger verden for alle. Vi må gå på skrump og tvinge de store selskaber og banker til at følge nogle fornuftige regler, for det kan de ikke selv finde ud af under kapitalismen. Med systemændringer kan vi stoppe finanskrisen, klima- og fødevarekrisen, terrorkrisen og hvad-vil-vi-leve-af-krisen. Vi skal leve af at være mennesker og dyrke
hinanden!

Clark Pratt, Asnæs