HedeDanmark ud af Odsherred

Debatindlæg af Torben Rahm, byrådskandidat for Enhedslisten.

I 2013 traf Byrådet i Odsherred den ulyksalige beslutning at markedsprøve Park og Vej m.h.p. udlicitering. Siden 1. oktober 2014 har HedeDanmark profiteret på vedligeholdelsen af kommunens veje mv. Hvad det samlet har kostet Odsherreds skatteborgere, er det nok svært at gøre op, fordi HedeDanmark udover basiskontrakten, tager sig betalt for enhver form for ekstraydelse, og dem er der mange af.Enhedslisten vil i det nye byråd arbejde hårdt for, at kommunen hjemtager de opgaver, der er udliciteret til HedeDanmark. Vi ønsker ikke, at kommunen er afhængig af et multinationalt selskab og deres prioriteringer. Vi ønsker, at kommunen selv – på ny opbygger en afdeling, der varetager de nu udliciterede opgaver.
Dermed få vi også en lokal arbejdsstyrke, der kan fungere som et beredskab til at løse akutte opgaver til gavnfor kommunens borgere. Hvis der er opgaver, det af tekniske grunde er mere hensigtsmæssigt at få løst af andre entreprenører, vil vi foretrække at kommunen går i samarbejde med lokale udbydere til gavn for beskæftigelsen lokalt.
Efter Lundbeck-sagen ved vi jo, at alle kommunens politikere nu prioriterer den lokale beskæftigelse meget højt.

Bragt i Nordvestnyt 7. November 2017