Forberedende Grunduddannelse til Odsherred

Læserbrev af Sara Lynge Ravn, byrådskandidat for Enhedslisten

FGU er en ny forberedende uddannelse til unge, der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse. Odsherred Kommune er én af de kommuner i landet, hvor færrest gennemfører en ungdomsuddannelse. Enhedslisten vil derfor i det nye byråd arbejde for, at vi får etableret FGU i Odsherred, og at uddannelsen placeres i den nordlige del af kommunen, da det er her, der er færrest tilbud til de unge.

Det også her, at afstanden til de erhvervsfaglige ungdomsuddannelser er størst, og samtidig er det et af de områder i Danmark, hvor de unge har længst til erhvervsskolerne. Det bedste sted at etablere og udvikle den nye forberedende grunduddannelse vil formentlig være i Nykøbing Sj. Her samles mange trafiklinjer, og byen har i forvejen et miljø, der indeholder mange tilbud til unge.

Enhedslisten vil også i det nye byråd arbejde for at få etableret en erhvervsskolefilial i Nordodsherred, så vores unge kan gennemføre grundforløbet indenfor nogle af de erhvervsfaglige uddannelser i lokalområdet.

Sara Lynge Ravn
byrådskandidat (EL)