Eva Flyvholms 1. Maj-tale

Enhedslistens taler ved årets 1. Maj på havnen i Nykøbing Sj. var Eva Flyvholm, MF valgt i Holbæk. Her er Eva’s tale:

Kære kammerater! Tak for at jeg må fejre den her 1. maj sammen med jer.
Siden vi stod her sidst, er der kommet ny statsminister i Danmark. Og hvad har Lars Løkke Rasmussen brugt sit første år på? Han har taget tusindvis af kroner op af lommen på den enlige mor eller den enlige far, som har fået en fyreseddel. Han har gjort det endnu sværere at betale husleje, for dem, der er ramt af sygdom. Han har skåret milliarder på verdens fattigste, på vores uddannelsessystem og på plejen til vores børn og ældre.Når man lytter til det Lars Løkke og hans kumpaner siger, kan man godt få lyst til at slukke for fjernsynet og melde sig ud af det hele. Og hvis I kan, er det helt okay at slukke for fjernsynet – men det går bare ikke at melde sig ud af samfundet.
For det er os, der skal give regeringen og dens medløbere modstand. Vi skal sige stop når de driver klapjagt på dem, der har allermindst. Vi skal gå til modangreb, når regeringen forsøger at ødelægge vores fællesskab og velfærdssystem.
Det er derfor vi er samlet her i dag: Vi vil ikke have et samfund, hvor de svageste står for skud, og hvor enhver er sin egen lykkes smed. Vi vil have et samfund hvor stærke hænder hjælper og griber – hvor vi alle sammen har mulighed for lykken.

——
Solidaritet handler om, at vi alle sammen bidrager med det vi kan, og hjælper hinanden, når tiderne er hårde.
For nogle år siden var jeg syg og kunne ikke arbejde i en længere periode. Jeg var heldig at få sygedagpenge og kunne beholde mit arbejde – min ven Andy sagde at hvis det var sket for nogen af hans kollegaer i England, så var man bare færdig. Sådan er det heldigvis ikke i Danmark – men det er efterhånden tæt på. Reglerne er blevet dårligere, og I dag kan man ikke få den hjælp der reddede mig for fire år siden.
For nylig, var jeg til et møde i jobklubben i Holbæk. Den historie der gik igen rundt om bordet var, at det lige præcis var en sygemelding eller arbejdsskade, der startede en lang periode med ledighed og utryghed.
Det er da uhyggeligt, at hvis du brækker din ankel, får en depression eller slår dit hoved, så skal du ikke bare kæmpe for at få dit liv og din krop til at fungere igen – så bliver du også udelukket fra arbejdsmarkedet.

Uheld kan ramme os alle. Men vi kan indrette vores samfund sådan at sygdom ikke ødelægger alt, sådan at der stadig er mulighed for at være med.
Det er den sikkerhed der gør at vi kan leve som frie mennesker. Det er det et stærkt fællesskab kan. For vi kan alle sammen få brug for en hjælpende hånd.
———–
Når de skærer på vores børn og ældre, er begrundelsen at riget fattes penge. Men den går ikke længere. Det kommunale oprør er i gang, og 12. maj samles vi tusindvis af mennesker for at sige til Lars Løkke og Claus Hjort, at de skal holde op med deres vrøvl om, at der ikke er råd til velfærd.
For det ér vrøvl. Har I set de store kampflysreklamer på busstopssteder og i aviser over hele landet? Et flertal i folketinget vil bruge 30 milliarder kroner på nye kampfly til endnu flere forfejlede krige. For prisen på bare et kampfly, kan man få næsten 5 millioner besøg fra hjemmeplejen. Så helt ærligt, der er råd til velfærd.
Det er mærkeligt, at danmarkshistoriens største offentlige indkøb først kommer frem i lyset når en af kampflyproducenterne bruger millioner på reklamer.
Ville det ikke have klædt de ansvarlige partier bag kampflykøbet at oplyse befolkningen. SF til Dansk Folkeparti kunne havde skillinget sammen til en stor flot annoncekampagne op til valget – vi er i gang med at købe nye kampfly – vi bruger 30 milliarder på våben – stem på os. Måske vil de helst ikke vil snakke om det, fordi de ikke kan svare på, hvor de mange milliarder til nye kampfly skal komme fra.
Og hvorfor skal Danmark overhovedet have nye bombefly? Når vi ser på Irak, Afghanistan og Libyen er der ikke kommet fred og stabilitet. Vi har brug for en ny udenrigspolitik, og det får vi ikke hos en amerikansk våbenproducent.
Det er ikke for sent. Lad os få den debat om kampflykøbet. Jeg tror helt ærligt der er bedre måder at bruge 30 milliarder kroner.
———–
1 maj er også en anledning til at huske den internationale solidaritet. Lige nu gennemgår verden en af historiens største flygtningekriser.

Sidste år var jeg i en flygtningelejr i Nordirak. Det var i grænselandet til Syrien hvor mænd, kvinder og børn var blevet angrebet af Islamisk Stat. Det var faktisk rystende at se hvordan helt almindelige mennesker, fra den ene dag til den anden havde mistet alt. Det gav suget helt ned i maven. Tænk hvis det var mig og min familie.
Selvfølgelig er det ikke let eller ukompliceret at tage imod flygtninge.
De fleste er dybt traumatiserede af krig og mishandling. Der skal findes boliger til alle. Det er svært. Og det koster. Men det handler om solidaritet. Der må vi ikke bøje af – der skal vi træde til.
Og lad os så lige få proportionerne i orden: Nasserne er ikke de flygtninge, der sidder i verdens flygtningelejre. Nasserne er ikke ham, der er på førtidspension, fordi han har smadret ryggen i en arbejdsulykke. Og nasserne er heller ikke dem, der står i kø ved jobcenteret.
Nasserne sidder og gemmer sig i skattely i Panama og Luxembourg. Med Nordea i ryggen snyder de vores fællesskab for milliarder af kroner. Hvis man vil bekæmpe nasseriet, så er det dér, der skal sættes ind. Og det er på høje tid.
———
Vi kan udvikle os og bygge et bedre Danmark hvis vi satser på fællesskabet.
Det er sund fornuft at investere i gode skoler og uddannelse. Vi ved allesammen at ordentlig infrastruktur med toge og busser er grundlaget for udvikling. Og når vi tænker os om, er det ikke så kompliceret. Fundamentet for et lykkeligt liv, det er, at vi tager hånd om hinanden og har det godt sammen.
Det er ikke en naturlov, at de rigeste skal blive rigere, og at de der har mindst, skal have endnu mindre. Det er heller ikke en naturlov, at vi skal bruge 30 milliarder kroner på nye kampfly.
Nej, de politiske beslutninger træffes af mennesker. Og de mennesker kan skiftes ud! Politiske beslutninger kan ændres!
Vi skaber selv det samfund, vi lever i. Den retning Danmark, bevæger sig i, kan vi ændre, hvis vi vil. Og det vil vi! Det er derfor vi er samlet her i dag.
Vi vil ikke rive ned. Vi vil bygge op! Vi vil have et samfund, der bygger på solidaritet, fællesskab og alles ret til lykken. Fordi fællesskab fungerer!
Rigtig god 1. maj.