Enhedslisten med i forlig om budget 2018

For første gang har Enhedslisten Odsherred tilsluttet sig et budgetforlig om kommunens budget. Begrundelsen er at budgettet byder på små forbedringer. Samtidig med at der ikke er de forringelser overfor vores svageste borgere, som de tidligere år har været grundlaget for vores kritik af budgetterne. Nedenfor følger vores byrådsmedlem, Kim Mariegaards, tale ved den endelige vedtagelse af budgettet på byrådsmødet 10. Oktober.

Enhedslisten takker for alle høringssvarene, som vi har sat os grundigt ind i.

Rigtig mange af høringssvarene roser budgettet for ikke at indeholde nedskæringer. Det var da netop også Enhedslistens begrundelse for denne gang at tiltræde budgetforliget.

Vi forstår godt at mange er skuffede over, at de Budgetønsker de var med til at formulere tidligere i processen ikke kom helt i mål. Vi ville også gerne have haft plads til mere på mange poster. Men det må nok erkendes, at det var hvad det kunne blive til, hvis ikke der skulle skaffes ekstra i ved f.x. at indføre dækningsafgift.
Så vi er endt med et budget, som er uden nedskæringer. Solidt – . Men heller ikke prangende.

En del af af høringssvarene peger på, at budgetprocessen stadig kan forbedres når det gælder borgerinddragelse og demokratisering af budgettets tilblivelse. Selvom om der også her er ros til forårets borgermøde. Men der er et stykke vej endnu.

Dels påpeges en konkret forvirring omkring høringsperiodens længde. Vi skal da vist have præciseret om høringen igangsættes af økonomiudvalget eller byrådet. Flere har åbenbart været i tvivl om, hvor høringsfristen gik fra.

Nok så vigtigt er, at flere giver udtryk for, at det føles lidt som spild af tid at lave høringssvar, når budgetforligene er indgået allerede inden budgettet er nået frem til 1. behandlingen i byrådet. Og det er ikke særligt motiverende for at få borgerne og vores medarbejdere til blive engageret i processen.

I andre kommuner ses eksempler på at de reelle budgetforhandlinger først går i gang, efter at partierne ved førstebehandlingen i byrådet har fremlagt deres prioriteringer. Ja, nogle kombineres høringsperioden med et borgermøde. Ville det kunne give mere åbenhed om, hvorfor budgettet i sidste ende kommer til at se ud, som det det ender med. Og vil borgerne føle at deres anstrengelser med at formulere høringssvar får mere værdi.

Vi vil opfordre til, at der fortsat arbejdes med at gøre vedtagelsen af budgettet til en mere åben proces, når der snart skal planlægges, hvordan næste års budgetproces skal forløbe.

Med de bemærkninger bakker Enhedslisten op om budgettet for 2018.