Enhedslisten kræver ansvarlig økonomisk adfærd

Af Clark Pratt, byrådsmedlem for Enhedslisten-Odsherred

Der er tre områder, hvor Odsherred kan gøre mere for at være en kommune som er …
– bæredygtig – mht. miljø, energi, sociale investeringer, omsorg og uddannelse
– læredygtig – mht. at formidle, sparke gang i dialog, reflektere og ændre eller forny politik
– væredygtig – attraktiv for borgerne og tilflyttere i alle alder og fra alle økonomiske lag

1: Vi konfronterer uligheder i regeringens og KL’s politik ved at være talsmænd for et nyt økonomisk syn. Borgermesteren, direktørerne og byrådsmedlemmer bør bruge hver en mulighed for at kæmpe for bedre brug af vores nationale ressourcer, færre restriktioner på kommunal opsparing, likviditet og drift, og en anstændig tildeling til landdistrikterne.
• et minimalt forsvarsbudget – vi kunne bruge 66 mia. på velfærd i stedet for F35 kampfly
• staten gør kollektiv transport billigere og udfaser privatbilisme
• staten promoverer investeringer i grøn energi, energirenovering, cirkulære affaldssystemer, beskyttelse af drikkevand og forbedring af renseanlæg
• staten indfører retfærdig udligning for kommunerne som Odsherred som har et højere aldersgennemsnit og en højere procent af de sociale udsatte