Enhedslisten ikke med i forliget om kommunens budget

6. oktober vedtog Odsherred Byråd budgettet for 2016. Enhedslisten var heller ikke med i dette års budgetforlig. Bl.a. fordi det bygger på tidligere vedtagne nedskæringer, som vi ikke kunne støtte. Nedenfor kan I læse den tale vores byrådsmedlem, Kim Mariegaard, holdt ved Byrådets 2. behandling af budgettet.

Budgetforslaget har nu været i høring blandt kommunens medarbejdere og andre. Der er kommet mange gode og gennemarbejdede høringssvar, som vi bør lytte til.

Det er først og fremmest bekymrende, at flere høringssvar giver udtryk for, at svarerne har en fornemmelse af, at høringsperioden er en ren formalitet, der skal overstås. En fornemmelse som fremkommer af, budgetforliget er indgået og forekommer meget nagelfast inden høringsfasen indledes.

Selvom vi må medgive, at der denne gang er gjort en del for at inddrage forskellige grupper i budgetprocessen tidligt i forløbet, har vi altså stadig en stor opgave, når det gælder inddragelse af både medarbejdere og borgere i budgetlægningen.

Vi bider også mærke i, at flere høringssvar påpeger, at midlerne afsat til integration af flygtninge, børnehaverne arbejde med tosprogede børn ikke er tilstrækkelige. Selvom det da er positivt, at der afsættes flere midler til dette. Der peges også på behov for at opnormere indenfor småbørnsområdet – igen for at løse de tunge opgaver med flere flygtninge. Der peges på behovet for flere midler til inklusion og flere midler til træningsfaciliteter inden for ældre området. Ja, man kunne blive ved.

Enhedslisten er bekymret for at vi i Odsherred Kommune er kommet ind i et mønster af middelmådighed. At vi altid stræber efter bare at ligne gennemsnittet.

Også i budgettet for 2016 fortsætter forligspartierne med at bevilge lidt for lidt gang efter gang til skolerne, daginstitutionerne, plejehjemmene og hjemmepleje, hjælp til de traumatiserede flygtningebørn, de psykiske syge og de unge og voksne som har misbrugsproblemer.

Det går jo nok. Vi laver ind i mellem et godt stykke arbejde. Men vi slider efterhånden også de offentlige ansatte, som brænder for deres arbejde, op.

Derfor har vi stillet følgende ændringsforslag til flertallets budgetforslag:

1)
Vi ønsker 4 millioner mere afsat til hjemmepleje/hjemmesygepleje samt sænkning af BTP.
Det beløb der er afsat i forligspartiernes aftale opfatter Enhedslisten som utilstrækkeligt. Det bygger på for optimistiske, ja fejlagtige, forudsætninger om BTP. Personalet i hjemmeplejen og hjemmesygeplejen er alt for hårdt belastet – og der bør tilføres mere personale.

2)
Vi ønsker afsat et beløb på 5 millioner til opnormering af aften og nattevagter på kommunens 7 plejecentre med 14 personer.
Beboerne på plejecentrene bliver ældre og derfor også svagere og mere plejekrævende, flere lider også af demenssygdomme. For at yde den pleje og det tilsyn dette kræver, skal der ansættes mere personale. Enhedslisten ønsker naturligvis, at personalet på kommunens institutioner også har ordentlige arbejdsforhold, hvor stress og nedslidning undgås.

3)
Vi ønsker at rulle den besparelse på 4 millioner afsat til genoptræningscenter, som blev vedtaget i foråret, tilbage. Enhedslisten mener at de midler, der efter nedskæringen er afsat, er utilstrækkelige til at løfte den opgave, som fremgår af Sundhedsaftalen mellem regionen og kommunerne. En god og grundig rehabilitering er forudsætning for, at de personer, der er blevet behandlet på regionens hospitaler hurtigt kan blive selvhjulpne og genoptage deres normale liv.

4)
Odsherred har efterhånden en del flygtninge og indvandrere boende – selvom vores andel er lavere end så mange andre kommuners. Og der kommer som bekendt flere flygtninge til – hvor mange kommer hertil med frygtelige oplevelser fra Syrien eller andre steder.
Budgetforliget afsætter godt nok midler til 2 integrationsmedarbejdere mere. Men som det fremgår af flere høringssvar vurderes dette ikke at være nok i nuværende flygtningesituation.
Derfor foreslår Enhedslisten ansættelse af yderligere 2 integrationsmedarbejdere.

5)
I samme kontekst ønsker vi også at afsætte et beløb på 0,5 millioner til indretning af lokaler for et flygtninge og indvandrerkulturhus. Det kunne måske laves i forbindelse med sprogskolen i Asnæs.

6)
Vi ønsker at afsætte 2 millioner kroner ekstra til cykelstier end forligspartierne. Dette for at kunne afslutte cykelstien fra Nykøbing til Egebjerg. Selvom vi kke kan opnå statslig støtte til denne.

7)
Vi ønsker at afsætte et beløb på 1 million kroner til en pulje til trafiksikring af især de mindre landsbyer. Formålet er at genskabe rammer for fælles bymiljøer, hvor alle også børnefamilier tør opholde sig.
Lige så snart vi bevæger os udenfor Odsherred kommune kan man se, at de omgivende kommuner har langt flere stier og flere hastighedsdæmpende tiltag i landsbyerne. Projekterne bør naturligvis planlægges i samarbejde med lokalrådene/bylaugene, helst uden at de skal konkurrere indbyrdes.

8)
Vi ønsker at bruges et beløb på 2 millioner til reparation af Klint Havnevej. Strækningen mod kalbruddet, som er flot rekreativt område. Den strækning er gået lidt glemmebogen. Men der bør laves en løsning, som gør det rekreative område mere brugbart.

9)
Til sidst foreslår vi at omprioriteringsbidraget bliver pillet ud af budgettet fremadrettet, da det jo skulle komme retur (hvis man skal tro regeringen).

Enhedslisten sætter spørgsmålstegn ved, om det er nødvendigt at have så store overskud af driften og en evigt voksende likviditet i en kommune.

Hvis vi skal fremtidssikre Odsherred og ydelserne overfor borgerne må vi investere – ikke bare vedligeholde.

Enhedslistens ændringsforslag blev alle nedstemt med 24 stemmer mod 1. Flertallet bag budgetforliget havde også et ændringsforslag til deres eget budget. Nemlig at bruge 2,9 millioner kroner på en fortsat fritagelse for byggesagsgebyrer. Til gengæld bliver der afsat yderligere 4 millioner kroner til akutstuer og genoptræning – dog først i 2017. Det sidste blev af Socialdemokratiets gruppeformand fremlagt som en tilnærmelse til Enhedslisten. Og vi udtrykte da også tilfredshed med, at der blev afsat flere midler til akutsstuer og genoptræning – men havde hellere set at pengene blev afsat allerede i 2016.