EL vil ikke være med til skolelukninger

Af Kim Mariegaard, Byrådsmedlem (EL)

Som det eneste parti i Odsherred Byråd er Enhedslisten ikke med i aftalen om at lukke Grevinge Skole som folkeskole.

Vi er ikke en del af aftalen, primært fordi vi er overbeviste om at lukningen af skolen vil få stor betydning for Grevinge/Herrestrup som levende lokalsamfund. Skolelukningen vil betyde meget for tilflyttende børnefamiliers lyst til at bosætte sig i lige disse to byer.

Børnefamilier vil nemlig helst bo i områder, hvor der er gode institutioner og skoler i umiddelbar nærhed. Enhedslisten vil gerne udvikling af vores mindre byer. Her er bevarelse af den lokale skole en vigtig brik.

Det er muligt, at Enhedslisten på.grund af nej’et til skolelukninger allerede nu er udelukket fra at få indflydelse på de videre forhandlinger om omprioriteringsbesparelser og næste års kommunale budget. Men prisen for fortsat at have en smule indflydelse på disse ting, ville have været accept af at lukke Grevinge Skole. For os var den pris for høj.

Kim Mariegaard
Byrådsmedlem (EL)