EL-Odsherred gør klar til byrådsopstilling

På medlemsmødet tirsdag d.12 februar valgte Enhedslisten-Odsherred spidskandidat til Byråds-valget d. 19 november. Valget faldt på Clark Pratt, Asnæs, der arbejder som lærer på Vallekilde-Hørve Friskole. Clark var også spidskandidat for EL Odsherred ved Byrådsvalget i 2009.

EL Odsherreds øvrige byrådskandidater vælges på partiafdelingens medlemsmøde 12. marts.

I Byrådet vil Enhedslisten arbejde for:

Mere solidaritet
Gode daginstitutioner, folkeskoler, uddannelsesinstitutioner og en bedre ældrepleje er afgørende for at sikre et solidarisk samfund, hvor alle har lige muligheder. Vi vil gøre vores for at stoppe ud-hulingen af den kommunale service – for at forhindre stigende ulighed og flere og flere private løs-ninger, hvor god service afhænger af pengepungen. Enhedslisten vælger altid solidaritet og velfærd frem for prestigeprojekter, dyre eksterne konsulenter, skattelettelser og erhvervsstøtte.

Fælles løsninger
Enhedslisten vil arbejde imod privatisering og udlicitering af kommunale opgaver. Og vi vil arbejde for at skaffe udliciterede job tilbage i kommunen for at sikre arbejdspladser i lokalområdet og sørge for ordentlige arbejdsforhold. Enhedslisten vil flytte flest mulige opgaver fra private til offentlige og nonprofitdrevne virksomheder. De opgaver som kommunerne er nødt til at sende i udbud, skal være omfattet af effektive sociale klausuler

Grønne løsninger
Vi skal værne om Odsherreds natur, miljø og klima. For at gøre det, er det vigtigt, at Odsherreds landbrug omlægges til økologi. Kommunen skal fremme økologiske omlægning, ved at starte kommunal økologisk produktion til eget forbrug eller efterspørge lokale økologisk fødevarer til de kommunale køkkener. Ved hjælp af energirenovering og øget brug af vedvarende energi vil vi sik-re, at vi lokalt kan opnå årlige nedsættelser af CO2–‐udslippet.
Enhedslisten vil arbejde for god og billig (allerhelst gratis) kollektiv trafik, som også når ud til kom-munens yderområder – og forbinder disse med de større byer.

Lokalt demokrati
Enhedslisten vil en kommune, hvor vi tager demokrati og medindflydelse alvorligt. Alle borgere skal have mulighed for indflydelse på eget liv Særligt skal de, der har behov for samfundets støtte og hjælp, sikres reel indflydelse på egen livssituation. Forældrebestyrelser og de menige kommunale medarbejdere skal sikres medinddragelse i beslutningerne. Der skal kunne oprettes lokalråd rundt om i kommunen – lokalråd med reel indflydelse.