EL-forslag til kommunens budget nedstemt

Selvom flere tilkendegav at afstanden mellem flertallets budgetforlig og Enhedslistens ændringsforslag ikke var stor, fik forslagene kun ELs ene stemme, da Odsherreds budget for 2017-2020 tirsdag d. 11. oktober blev vedtaget.
Nedenfor følger byrådsmedlem Kim Mariegaards fremlæggelse af ELs ændringsforslag.

Som vi sagde ved førstebehandlingen af budgettet, ser Enhedslisten mange fornuftige elementer i forligspartiernes forslag. Men vi ser også ufornuftige elementer i forliget. Vi fremsætter derfor et par ændringsforslag for at rette op på nogle af disse.

For det første foreslår vi, at der afsættes 2,5 million kroner mere til hjemmeplejen til tilpasning af BTP (brugertidsprocent). Altså 3,5 million i alt – hvilket der er behov for hvis BTP skal være på realistisk niveau.

I hjemmeplejen er der gennemflere år blevet fejlbudgetteret ud fra en alt for højt sat brugertidsprocent. Det vil sige at der har været afsat for meget tid til selve hjemmeplejen – i forhold til den tid hjemmeplejerne de facto anvender til transport og administration, dokumentation osv. Samtidig har hjemmeplejen været for svagt bemandet i forhold til de opgaver medarbejderne skal løse. Det er naturligvis udmærket at forligspartierne har afsat 1 million til at afhjælpe problemerne, men det er langt fra tilstrækkeligt, det svarer nærmest til at smøre jod på en brækket arm.

For det andet foreslår vi, at driftsbesparelserne på 2 millioner årligt på tilpasning af kollektiv trafik i årene 2019 og 2020 trækkes ud af budgettet. Heraf følger at også anlægsudgiften på 500.000 kroner til tilpasning af kollektiv trafik (til ekstern konsulentbistand) trækkes ud af budgettet. Istedet igangsættes en intern undersøgelse af, hvordan den kollektive trafik forbedres til fordel for kommunens borgere.

Enhedslisten er imod at der på forhånd defineres et bestemt beløb, der skal spares på den kollektive trafik. Ja, vi mener slet ikke at der skal spares på de ressourcer, der afsættes til kollektiv trafik.
Vi mener derimod, at hvis der via bedre planlægning eller div. omlægninger og tilpasninger af rutenettet kan frigøres ressourcer, bør disse ressourcer anvendes til at forbedre den kollektive trafik. Således at kommunens borger får en bedre betjening.
Vi foreslår derfor også at der iværksættes undersøgelser af hvorledes den kollektive trafik kan forbedres – evt. også udbygges, hvis der er et behov for det.
Vi må jo regne med at der i de kommende år bliver flere ældre medborgere i kommunen. Vi ved jo også at en velfungerende kollektiv trafik har betydning for, hvor attraktiv kommunen er for potentielle tilflyttere. Selv Dansk Industris medlemmer i Odsherred anser åbenbart et velfungerende og veludbygget kollektivt trafiknet for et kommunalt aktivt, som kommunen altså desværre ikke er i besiddelse af.

For det tredje foreslår vi, at besparelserne på SSP trækkes ud af budgettet i årene fra 2017-20. Denne besparelse er komplet uforståelig. Bare en tvangsanbringelse af en kriminel ung er jo lige så dyr som den besparelse, der udmøntes ved at skære i bevillingen til SSP.
Det burde efterhånden være gået op for alle, at forebyggelse er langt billigere og meget bedre end hvis man skal til at straffe. SSP ordningen er jo en ordning der skal forebygge kriminalitet og sikre gode relationer mellem de unge og myndighederne.

Til sidst foreslår vi at der i 2017 afsættes 500.000 kroner til pilotprojekter med indkøb af økologiske og bæredygtigt producerede (fortrinsvis lokale) råvarer til kommunens kantiner og køkkener.

Dette er et meget beskedent forslag, men ikke mindre vigtigt af den grund. Forslaget er fra Enhedslistens side et forsøg på at komme lidt i gang med en udmøntning af den planstrategi som byrådet vedtog sidste år. På side 26 og 27 i planstrategien er der et glimrende lille afsnit om at kommunen vil arbejde for udbredelse af økologisk landbrugsproduktion. Og den formulering synes vi fortjener at blive taget alvorligt.

Alt i alt ret beskedne ændringsforslag, som der burde være råd til – og som vi derfor ikke kan se nogen grund til at nogen skulle stemme imod.

I den efterfølgende debat i byrådet udtrykte Morten Egeskov fra Venstre undren over, at Enhedslisten havde meldt sig ud af budgetforhandlingerne, når forskellen kun var under 3 millioner.

Hertil svarede Kim Mariegaard at EL aldrig var inviteret med til budgetforhandlingerne. Man kan ikke melde sig ud af forhandlinger, man ikke er inviteret til.

Flertallet begrunder den manglende invitation med, at vi jo ikke ville være med til at skaffe pengene ved at stemme for upopulære bedskæringer.

Kim Mariegaards kommentar til det var, at det da var rigtigt at vi i april stemte imod lukningen af Grevinge Skole. I EL tager vi nemlig stilling fra sag til sag. Noget stemmer vi for og andet stemmer vi imod. Hvis vi skal til at overveje et halvt år, 1 år, 2 år før et budget skal besluttes, om vores stemme til det ene eller andet kan få konsekvenser for om vi bliver inviteret med til fremtidige budgetforhandlinger – Ja så lukkes der af for alle udtryk af politiske forskelle i byrådet  – Så lukkes der af for reel demokratisk debat.

Både Gitte Hededam fra S og Morten Egeskov fra V bebrejdede Enhedlisten, at vi ikke ville være med til at analysere og tilpasse den kollektive trafik. Begge mente at forbedring af kollektiv trafik da måtte være en hjertesag for EL.

Hertil svarede Kim Marigaard, at vores modstand skyldes, at den påtænkte undersøgelse er koblet sammen med fremtidige besparelser på 2 millioner årligt. Dermed bliver målet nedskæringer i stedet for forbedringer. Enhedslisten ønsker at et evt. provenu ved omlægninger af kollektiv trafik anvendes til netop forbedringer af trafikken.